Cada vegada mengem menys peix. El seu consum ha caigut fins els 18,53 quilos per persona a l'any, segons dades del Ministeri d'Agricultura, Pesca i Alimentació corresponents a l'agost passat, quan el 2013 s'arribava als 27,2 quilos per persona. El consum de peix s'ha reduït gairebé una tercera part (32%) a l'Estat en l'última dècada.
Des de Fedepesca, federació estatal que representa a 7.000 de les poc més de 9.000 peixateries existents, recorden que els preus dels productes pesquers han pujat per sota de la mitjana dels productes frescos en els últims 18 mesos, motiu pel qual afirmen que són "una bona opció contra la inflació". No obstant, això no ha frenat la caiguda del consum, generalitzada en totes les comunitats.
El president del Gremi de Peixaters de Catalunya, Àlex Goñi, apunta que en els tres primers trimestres d'aquest any, fins al setembre, han reduït les vendes un 16% respecte el mateix període de l'any anterior, malgrat que els productes pesquers són ara, de mitjana, un 18% més barats.
La caiguda del consum i dels marges comercials han contribuït a la progressiva desaparició del nombre de peixateries si bé, segons els seus professionals, hi ha més motius: canvi d'hàbits d'alimentació, desconeixement per part de la població dels diversos tipus de peix, dificultats per continuar amb els negocis familiars...
Segons dades de Fedepesca, entre 2007 i 2020 van tancar 3.347 empreses a Espanya dedicades al comerç especialitzat de productes pesquers, el 26,49% del total. A finals de 2020, l'últim any del qual l'Institut Nacional d'Estadística (INE) disposa de dades, existien 9.285 empreses que venien peix als consumidors finals. Aquests establiments ocupen més de 23.000 persones, amb una edat mitjana d'entre 48 i 52 anys, de les quals el 52% són dones.
Malgrat que la tan lloada dieta mediterrània inclou el consum d'aquests productes, Àlex Goñi assenyala que s'està perdent la cultura del peix, especialment entre les generacions més joves. Per intentar remeiar-ho, la Generalitat acaba de llançar una campanya per promoure el consum de peix de proximitat.
Goñi assenyala que molts negocis familiars es troben amb dificultats de successió perquè els fills no estan disposats a continuar amb una activitat que suposa un gran "sacrifici" pels llargs horaris i poca rendibilitat.
Luisa Álvarez, directora de Fedepesca, afegeix que aquest sector ha estat "històricament discriminat en no estar inclòs en el sistema públic de Formació Professional" que, en canvi, sí s'ha ofert a altres professions "com és el cas de l'hostaleria, que gaudeix d'oferta pública d'FP des dels anys seixanta." A més, incideix en "la falta de prestigi social del sector quan és garant de la dieta sostenible i saludable i de la gastronomia pesco mediterrània". I recorda que "els horaris comercials suposen una barrera per a la incorporació de joves, malgrat que es tracta d'un sector demandant d'ocupació."
Fedepesca reclama al govern central l'eliminació de l'IVA als productes pesquers. En l'actualitat és del 10%, el mateix tipus que també s'aplica a la carn. Duplica el de països com França o Itàlia. Qualifiquen la possible reducció de l'IVA del peix de "fiscalitat saludable" per les propietats que se li atribueixen.
Ofensiva de la restauració
Fedepesca manté un conflicte amb Hostelería de España, que representa a bars i restaurants, des que van impugnar el Reial Decret que possibilita que les peixateries ofereixin degustacions als clients en els seus establiments. Els restauradors van al·legar que això suposa competència deslleial.
A la darrera junta directiva de Fedepesca es va manifestar "incredulitat" i "decepció" per l'oposició d'Hostaleria d'Espanya perquè puguin oferir degustacions dels seus productes. Les peixateries recorden que es tracta d'una activitat permesa per la legislació europea, que ja s'aplica a algunes comunitats i altres sectors com les pastisseries i fleques, que des de fa més de 30 anys serveixen productes que es consumeixen dins dels seus propis establiments. Aquests fins i tot disposen des de 1992 del corresponent epígraf fiscal.
Recorden que, als seus orígens, l'activitat de bars i restaurants era el servei dins dels seus establiments però que se'ls va permetre fórmules com el take away i el delivery, de manera que els clients consumeixen els plats en els seus propis domicilis. A més, a diferència de la resta de comerços, disposen de terrasses a la via pública i ofereixen altres serveis com la lectura gratuïta de premsa que poden suposar una “competència” per a altres sectors. Per aquest motiu, insisteixen que no entenen l'oposició perquè les peixateries puguin oferir degustacions en els punts de venda.