La pèrdua de la concessió de l’Eix Transversal ha impactat en els comptes de Cedinsa, la principal concessionària d’autovies de peatge a l’ombra de Catalunya, controlada pel fons francès Vauban. Cedinsa va facturar l’any passat 54,21 milions d’euros, menys de la meitat dels 111,5 milions de l’exercici anterior, amb uns beneficis nets de 11,5 milions, que també son la meitat dels 22,7 milions d’un any abans. El resultat d’explotació del 2023 es va desplomar fins situar-se per sota dels 22 milions d’euros, molt lluny dels 92 milions del 2022.
En la junta general extraordinària d’accionistes de Cedinsa, celebrada dijous passat en la seva seu de Barcelona, es va acordar reduir el capital social en 132 milions d’euros, fins quedar-se en 110 milions. Aquesta reducció del capital social es produeix després que la Generalitat recuperés a finals de 2022, amb el pagament de 479 milions d’euros, la seva principal concessió a Catalunya: l’Eix Transversal (C-25), que enllaça Cervera amb Santa Coloma de Farners.
En una nota publicada aquest dilluns en el butlletí del Registre Mercantil (BORME), Cedinsa precisa que aquesta reducció de capital s’ha efectuat mitjançant l’amortització d’accions pròpies i que, per tant, no suposa la devolució d’aportacions “per ser la mateixa societat la propietària de les accions amortitzades”.
Cedinsa continua explotant l’Eix del Llobregat (Manresa-Berga), l’Eix del Ter (Vic-Ripoll) i l’Eix d’Aro (Maçanet-Platja d’Aro) mitjançant peatges a l’ombra. Es tracta d’un sistema pel qual la constructora (en aquest cas, Cedinsa) finança l’obra i cobra de l’administració que li ha adjudicat la concessió (en aquest cas, la Generalitat) en funció del nombre de vehicles que utilitzen aquestes vies.
En l’actualitat, Cedinsa està controlada pel fons francès Vauban (82,9%) i té com a socis minoritaris les constructores catalanes Comsa (9,8%) i Copisa (2,5%), i el fons holandès PGGM (4,9%). Fins al març de 2021, l’accionista majoritari era FCC, el grup que té com a primer accionista Carlos Slim, però es va vendre el 51% que tenia a Cedinsa, així com les seves participacions a Ceal –concessionària del tram de la L9 de l’aeroport– i Urbicsa –que explota la Ciutat Judicial–.
Cedinsa es va constituir el 2005, aleshores liderada per FCC, per dissenyar, construir i explotar en règim de concessió el sistema de noves autovies catalanes. Aquestes concessions acabaven entre 2038 i 2040, però el Govern de la Generalitat va decidir recuperar la de l’Eix Transversal el novembre de 2022 amb el pagament de 479 milions d’euros. La llavors consellera Natàlia Mas va argumentar que aquesta decisió suposava un estalvi de 791 milions fins 2040.
Segons els comptes de Cedinsa, els dividends que ha repartit en els últims anys han anat minvant: 32 milions d’euros el 2019, en l’exercici anterior a la pandèmia; 26,36 milions, el 2020; 17 milions, el 2021; 14,1 milions, el 2022 i 9,18 milions l’any passat.