Elon Musk va comprar la companyia de xarxes socials Twitter, Inc. l'octubre de 2022 després de començar a adquirir accions el gener d'aquell mateix any. Després de convertir-se en l'accionista més important de l'empresa a l'abril, Musk va fer una oferta no sol·licitada per adquirir-la el 14 d'abril. El seu primer i tumultuós any al capdavant de la companyia deixa una caiguda que s'estima del 60% d'ingressos, que van passar de 128 milions l'octubre de 2022 a 48 el gener de 2023. 625 dels mil anunciants més grans de la plataforma l'han abandonat, segons dades de CNN. La xarxa social ha perdut també dos milions d'usuaris únics al mercat espanyol en els últims 12 mesos i actualment val 20.000 milions de dòlars, la meitat dels 44.000 que al seu dia va pagar per ella. Com hem arribat fins aquí?

Musk va declarar poc després de la seva primera oferta la intenció d'introduir noves funcions a la plataforma, fer que els seus algoritmes siguin de codi font obert, combatre els comptes de spambot i promoure la llibertat d'expressió.

Al juliol, Musk va anunciar la seva intenció de rescindir l'acord, al·legant que Twitter no li havia proporcionat informació correcta sobre els comptes falsos de la plataforma. Però després va decidir continuar amb l'adquisició després que Twitter presentés una demanda contra ell. L'acord es va tancar el 27 d'octubre.

Una setmana després de fer-se efectiu l'acord, es va desencadenar el caos. Musk va dur a terme una gran quantitat d'acomiadaments, concretament la meitat dels empleats i van tancar temporalment les oficines. Va justificar els acomiadaments com una mesura de reducció de costos, al·legant que l'empresa havia estat perdent més de $ 4 milions al dia i criticant als grups activistes que havien demanat als anunciants que deixessin de fer negocis amb Twitter. El 6 de novembre, es va demanar a alguns empleats que havien estat acomiadats que tornessin a l'empresa, ja fos perquè havien estat acomiadats per error o perquè se'ls va considerar importants per a la salut de l'empresa. Els següents passos per a la reducció de costos va ser cancel·lar contractes amb diferents proveïdors.

12 dies després de la primera onada d'acomiadaments es va remetre un correu electrònic a tots els empleats restants amb un ultimàtum pel qual havien de comprometre's a treballar "realment dur" per fer realitat la visió que el magnat tenia per a la plataforma o marxar. Com a reacció centenars d'empleats van presentar la dimissió deixant l'empresa en una situació molt delicada, ja que es tractava de personal feia realitat algunes de les funcions bàsiques de la xarxa social.

Es van succeir més acomiadaments arribant a situacions surrealistes com la que va afectar el departament de comunicació, que va quedar reduït a un sol treballador, sent la principal raó del silenci comunicatiu de l'empresa. Aquest mateix mes, Musk va declarar que la plantilla de Twitter ha passat de 8000 empleats a menys de 1500.

L'enquesta hilarant

Un altre dels moments hilarants d'aquest any passat és quan va preguntar als usuaris si havia de dimitir com CEO mitjançant una enquesta a través d'un tweet, de la qual va dir que acataria el resultat. El 57,5% dels 17,5 milions d'usuaris van votar a favor de la seva dimissió. Musk va dir després que els resultats havien estat influïts per bots. Més tard va anunciar que fitxaria un nou conseller delegat a finals de 2023.

Respecte a la moderació de continguts, inicialment es va informar de la creació d'un consell de moderació de continguts que mai no va arribar a existir. Però comptes com el de Donald Trump es van tornar a el novembre passat. A la vegada, s'han bloquejat comptes antifeixistes, LGBTQ+ i de crítics amb Musk. El novembre de l'any passat l'empresa d'anàlisi Bot Sentinel va calcular que 877.000 comptes van ser desactivats, i 500.000 suspesos entre el 27 d'octubre i l'1 de novembre, la qual cosa suposava més del doble del nombre habitual.

La percepció als Estats Units és que els últims 12 mesos Twitter és que el discurs d'odi s'ha vist potenciat per l'augment d'extremistes blancs verificats i la falta de moderació de continguts d'extrema dreta. En l'àrea de moderació de continguts, al novembre es va anunciar Community Notes, una eina de verificació de fets com un avenç en els models actuals de moderació de la xarxa social.

Un altre dels elements protagonistes d'aquests últims mesos és la conversió de la marca de verificació de comptes en un producte de subscripció de pagament anomenat Twitter Blue. Es va anunciar a finals del mes d'octubre i es va informar els usuaris que tenien verificat el seu compte que perdrien aquest privilegi si no pagaven el nou servei. El programa va ser llançat el 9 de novembre per a iOS. Des d'aquell moment tots els usuaris poden tenir el distintiu blau i, a més, podran disposar en el futur de funcionalitats com tenir millor visualització dels seus continguts.

El procés, com tants d'altres, ha patit anades i vingudes a causa de problemes tècnics i de suplantació de comptes i ha passat a ser definitiu el passat 20 d'abril d'aquest any. Tot i així, Musk està pagant Twitter Blue a diferents celebritats que s'han negat a pagar pel servei. A més, s'han creat marques grises per a comptes governamentals i daurades per a companyies. Un altre dels canvis a nivell de negoci és l'accés a l'API de Twitter per part de terceres empreses amb canvis de funcionalitats i augments importants de costos amb molt poc temps de preavís.

Respecte a les dades d'ús per part dels usuaris de la plataforma tampoc no és que siguin per tirar coets. Amb les dades d'audiència de GFKDAM per al mercat espanyol, Twitter ha perdut dos milions d'usuaris únics els últims 12 mesos. Tots aquests alts i baixos ha portat que actualment la companyia estigui valorada en la meitat que quan el va comprar i hagi perdut més de la meitat dels seus ingressos. Les xifres, ara mateix, no donen la raó als seus cops de timó, i Twitter s'assembla una mica al coet de la seva empresa Starship que fa poc va explotar tot just enlairar-se.