La veritable reindustrialització de l’antiga Nissan a la Zona Franca de Barcelona ha començat aquest mes de març. El tret de sortida ha estat la signatura dels acords definitius entre tots aquells que seran els responsables que el procés arribi a bon port. En la radiografia a futur del nou perímetre industrial i laboral que tindrà el recinte de 500.000 metres quadrats es visualitza amb cinc llogaters i una massa de treballadors que aquest any hauria d'arribar a la xifra de 1.200 persones. En el mitjà termini, la fita és arribar a 3.700 persones. 

El perímetre de l’antiga fàbrica de Nissan inclourà les empreses d’eletromobilitat Silence -que ja s’hi ha instal·lat fa uns mesos; QEV i BTech, sòcies del D-Hub; l’operador logístic Goodman, i un antic inquilí, el Nissan Technical Center Europe (NTCE) que, malgrat la sortida de Nissan de Catalunya, sempre ha estat operatiu com a un dels centres de recerca i investigació de la firma automobilística.

Les àrees han quedat repartides de la següent manera: els fabricants de vehicles elèctrics QEV i BTech, que comercialitzaran les marques Zeroid i Ebro, respectivament, disposaran de 309.737 m², en bona part dels quals encara hi ha els actius fabrils que tenia Nissan i que queden en mans dels nous llogaters per a poder iniciar la producció. Les zones per a la logística sumaran tres àrees de 30.014 m², 66.173 m², 12.578 m² que ara ocupa l’edifici La Masía que serà enderrocat. Mentre, la marca Silence, ja treballa en un espai de 61.078 m² [veure mapa].

Amb 34.438 metres quadrats, desenvolupa les seves tasques l’NTCE. El centre de recerca, que forma part del hub mundial d’R+D de Nissan, té 287 enginyers treballant a la Zona Franca i reporta directament a la central que la multinacional té a Londres. Els tècnics treballen en dos vectors per a l’electrificació de nous motors i tot el que està relacionat amb l’assistència a la conducció autònoma, de seguretat i d’ajuda a la conducció.

CAT Los nuevos arrendatarios de la antigua fábrica Nissan
 

Per arribar a la desitjada xifra de 3.700 treballadors caldrà sumar-hi la plantilla de prop de 300 persones que podrà tenir el fabricant de motos elèctriques Silence quan traslladi la seva plantilla de la factoria de Sant Boi a Zona Franca i ultimi la incorporació de 110 exempleats de Nissan per iniciar la producció d’un cotxe elèctric urbà. Ara mateix, en compliment dels acords amb els sindicats, Silence ja ha incorporat 56 persones provinents de l’antiga plantilla de Nissan.

També s’hi sumaran 600 persones més, pel cap baix, que QEV i BTech volen contractar al llarg d’aquest any per poder iniciar la fabricació de vehicles, furgonetes i camions elèctrics, dintre d’un pla de negoci molt ampli per d’aquí a tres anys estar produint 100.000 vehicles elèctrics anuals i tenir una plantilla de 1.000 persones.

La resta, fins als 3.700 empleats, seria responsabilitat de Goodman, l’operador logístic australià que, en el seu projecte logístic-industrial que va presentar juntament amb el D-Hub, dona per fet que poden crear 3.200 llocs de treball directes. Ara caldrà esperar que la xifra es faci realitat. Per això, els sindicats segueixen reivindicant que Goodman també ocupi expersonal de Nissan, però l’operador es limita a dir que “això dependrà de les empreses que s’instal·lin en les naus logístiques que ells gestionaran”. Per tant, ara mateix, els sindicats no hi confien massa.

Els 30 primers, per arribar a 600 persones

El que sí que estan negociant els sindicats amb el D-Hub és ampliar amb tots els instruments possibles el nombre de treballadors que es puguin rescatar de les llistes de l’atur, una prestació que s’acabarà en arribar als dos anys de percebre-la, és a dir, el desembre d’enguany. D’entrada, hi ha satisfacció perquè en les setmanes entrants una trentena de persones, entre directius i empleats de manteniment, podrien aterrar ja a les instal·lacions de Zona Franca, de la mà de QEV. El calendari s’ha de definir, però serà esglaonat d’aquí a finals d’any.

L’acord implica maximitzar els plans de contractació i generar alternatives al que seria el treball per a les línies de producció. Per tant, aposten per recórrer als fons europeus per a la formació -que gestionen les comunitats autònomes- amb un projecte de reciclatge professional que dissenyi el hub industrial per a la millora de la qualificació professional d’una part dels contractats. També està sobre la taula incrementar la partida per a contractació de personal per valor d’uns set milions d’euros, segons fonts sindicals de Sigen-Usoc.

Altres opcions que s’han plantejat són, per una banda, obviar inicialment la subcontracta de serveis complementaris a la industrialització -com poden ser seguretat, manteniment, tasques relacionades amb la cadena de subministrament (Supply Chain)- i que s’encarreguin també a personal per recol·locar. Aquesta seria una mesura temporal fins que la producció arribi als nivells necessaris per ocupar més empleats.

També per a quan la fàbrica estigui a nivells òptims de capacitat, els sindicats apel·len a la solidaritat que sempre ha mostrat la plantilla i proposen establir la jornada laboral de quatre dies; és a dir, menys salari però més treballadors en actiu. Tot això, per un objectiu, ocupar fins a 1.300 persones de l’antiga Nissan entre QEV, BTech i Silence.