El fabricant de pinsos per a mascotes Picart ultima la posada en marxa de la nova línia de fabricació de snacks per a mascotes -gats i gossos-. Aquest és un dels projectes que la companyia de capital familiar ha previst per rendibilitzar la capacitat productiva que ha guanyat amb el trasllat i l'ampliació de les instal·lacions fabrils a Llinars del Vallès. És un pas més en l’objectiu d’assolir una producció de 40.000 tones de pinsos per “guanyar competitivitat a escala global”, amb “una gamma de productes que ampliarem i que estem reformulant; incorporem els snacks que llançarem al mercat espanyol i internacional el 2025, hem reformulat els pinsos de la marca Nutribest i estem immersos en fer el mateix amb la marca Select”, explica Joan Icart, conseller delegat de Picart i membre de la segona generació de la família fundadora. La companyia també elabora i comercialitza la marca Megabone, un producte més estàndard, per arribar a tots els consumidors.
Són un conjunt d’innovacions que es treballen des del departament tècnic i de qualitat de l’empresa, en col·laboracions externes de professionals del camp de la nutrició i la tecnologia de processos. S’hi ha abocat uns 2 milions d’euros que se sumen a la inversió de 12 milions que el grup va fer per traslladar-se de Sant Pere de Vilamajor a Llinars del Vallès, amb el manteniment de la plantilla de 35 treballadors, que preveu “ampliar en els dos pròxims anys”. Per a la nova línia de snacks, Picart ha comptat també amb una contribució corresponent a ajudes en inversions en actius físics, del Programa de desenvolupament rural de Catalunya, del Departament d'Agricultura i cofinançat amb fons europeus.
Els esforços en innovació “ens han de servir per guanyar quota de mercat a Espanya”, on la marca s’ha posicionat per qualitat, i “per créixer especialment als mercats europeus”, el principal destí de les seves exportacions. “Estem elevant la quota de mercat amb força a França i Portugal, i posarem el focus a Itàlia que considerem que té molt potencial”. Actualment, les vendes de gairebé 14 milions anuals provenen al 50%-50% d’Espanya i l’exterior i “segurament serà així en un futur, tot i que creixerem de l’ordre d’un 20% anual en els pròxims dos anys”, pronostica el conseller delegat.
Perquè també tenen la vista posada als països sud-americans. Han començat per fer arribar producte a Xile i a Cuba i segueixen buscant distribuïdors per països com Costa Rica o Perú “perquè hi veiem moltes possibilitats”. Contràriament, de moment arribar als Estats Units no serà una prioritat perquè a “Amèrica del Nord el mercat de productes de mascotes és un segment d’activitat molt madur, amb moltes marques ja establertes”, afegeix.
Marca de qualitat per a centres especialitzats
Indústries Picart no varia els seus canals de distribució: les botigues especialitzades i les clíniques veterinàries, a Espanya, i arreu del món. No obstant això, al mercat espanyol i català, Joan Icart és conscient que “caldrà alguna col·laboració amb marques de distribució per cobrir algun nínxol de mercat”, però sempre preservant “la imatge de marca de qualitat, a preus raonables, que té solucions per a tots els nínxols de mercat”.
El propòsit és seguir les tendències del mercat, on el consumidor dels països més desenvolupats té cura de les seves mascotes, fins el punt que “les humanitza”, diu Icart. Argumenta que tant la fabricació de snacks com de pinso incorpora avanços tecnològics que perfeccionen el tast dels animals -el que s’anomena palatabilitat- en el menjar; milloren la digestió, aporten beneficis per a la salut... tot a través de l’alimentació. Picart, per exemple, té productes específics per patologies de gats i gossos. “Entre les últimes innovacions, pinso per a gats amb problemes urinaris o renals”, concreta.
Per això, la producció de snacks s’orientarà tant a un menjar que pot ser una recompensa a una bona acció de l’animal, “com si es tractés d’una llaminadura”, fins al que aporta nutrients específics que són beneficiosos per a la salut de la mascota per prevenir malalties o per combatre algunes d’existents.
Innovació per a noves tendències
Els responsables de Picart, una companyia amb 70 anys d’història, són els germans Joan i Jordi Icart, que han vetllat per la continuïtat del negoci que va fundar el seu pare. La companyia va fer un gir fa pocs anys en abandonar la fabricació de pinso per a animals de granja -l'origen de la marca- i centrar-se en la fabricació en sec de pinso per a mascotes. Des de la fundació per Pere Icart, el 1953, ha mantingut els valors familiars i una orientació cap al creixement sostenible i responsable. “Tenim vocació d’empresa”, diu el conseller delegat, i confia que serà l’esperit que permetrà que la tercera generació de la família, composta per quatre descendents que encara no s’hi ha incorporat, ho farà valdre per donar continuïtat i creixement al negoci. Entre els pròxims passos figura la venda online, “un projecte que abordaran el 2025”.
En l'àmbit de la innovació, a l'alimentació humida Picart encara no hi ha entrat. El grup és conscient que és un hàndicap perquè la fabricació és més costosa perquè es requereix una important despesa en aigua, "però és un sector a tenir en compte a futur", concreta Joan Icart, qui també esmenta les tendències vegetarianes i veganes en l'alimentació de les mascotes, però fa una advertència als seus amos: els gats i els gossos són animals carnívors. "Si es pren una decisió com aquesta, la d'alimentar la mascota amb només aquests nutrients, se n'ha de ser molt conscient. És un tema, si més no, complicat", sentencia.