Els pilots d'Air Europa no poden exercir amb total llibertat el seu dret de vaga. Els sindicats asseguren que els serveis mínims establerts per part del Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana (MITMA) durant els dos primers dies d'aturades (el dilluns 1 de maig i el dimarts 2) han estat "màxims i no mínims". No és un cas aïllat, recorden des del Sindicat Espanyol de Pilots de Línies Aèries (Sepla), el Govern espanyol va fer el mateix amb la vaga de Ryanair, Iberia i Air Nostrum, del seu costat, fins a deu demandes a l'Audiència Nacional on se'ls dona la raó.
"Reclamem que cessin ja els serveis mínims establerts pel Ministeri, perquè són abusius, i ens permetin exercir el dret de vaga". Des de Sepla expliquen a ON ECONOMIA que un dels primers dies de vaga es van operar més del 85% del total de vols programats. "Els serveis mínims ho decideix Transports i l'aerolínia estima que vols han de sortir o no, un dia es van declarar com a mínim 150 dels 175 vols que hi havia".
Atesa la situació, Sepla ha decidit convocar concentracions per a aquest divendres 5 de maig davant Transports per exigir juntament amb la Unió Sindical Obrera (ÚS) i l'Associació Sindical Espanyola de Tècnics de Manteniment Aeronàutic (ASETMA) a la ministra Raquel Sánchez, que el ministeri que presideix cessi en la fixació actual dels serveis mínims en les convocatòries de vagues al sector aeri, una aplicació que ha estat declarada nul·la, abusiva i desproporcionada per l'Audiència Nacional en més de deu sentències.
"No és sol Air Europa, ja ha passat amb les vagues d'Air Nostrum, Ryanair i Iberia, no ens deixen exercir el dret a la vaga i ho diu fins a i tota l'audiència Nacional". Els sindicats avisen que continuaran amb vagues i concentracions fins que es tinguin en compte els dictàmens de l'AN. "És una qüestió important perquè no només afecta els pilots, sinó tots els professionals del sector aeri".
"Amb aquesta aplicació de serveis mínims, el Ministeri cronifica un conflicte laboral. Perquè la vaga és una acció a la qual ningú no vol arribar, però porque s'exerceix per posar fina un conflicte laboral i si no permeten exercir el dret es va cronificant", afegeixen. Els pilots d'Air Europa van comunicar el mes d'abril passat que farien vaga durant quatre dies de maig, el dilluns 1 i el dimarts 2, coincidint amb el pont, a més de dijous 4 i el divendres 5.
El Sindicat Espanyol de Pilots de Línies Aèries (Sepla) que és qui convoca aquestes aturades per exigir a l'aerolínia millores salarials, ja va avançar la seva intenció de convocar vaga durant els mesos de maig i juny després d'acabar les negociacions en el Servei Interconfederal de Mediació i Intermediació (AVENC) sobre el V Conveni Col·lectiu sense avanços.
Sepla argumenta que els directius "estan jugant amb els drets dels treballadors" i han disfressat com a propostes drets laborals que els pilots ja van adquirir a l'anterior Conveni Col·lectiu. Malgrat la vaga, Air Europa no ha tornat a convocar els sindicats per continuar negociant.