Els pilots d'Air Europa compleixen la seva promesa i convoquen quatre dies de vaga, en concret, el dilluns 1 de maig i el dimarts 2, coincidint amb el pont, a més del dijous 4 i el divendres 5 del mateix mes. El Sindicat Espanyol de Pilots de Línies Aèries (Sepla) que és qui convoca aquestes aturades per exigir a l'aerolínia millores salarials, ha informat que afectarà totes les bases i centres de treball a Espanya.
Ja aquest dimarts, Sepla va avançar la seva intenció de convocar vaga durant els mesos de maig i juny després d'acabar les negociacions en el Servei Interconfederal de Mediació i Intermediació (AVENC) sobre el V Conveni Col·lectiu sense avanços. Complint l'anunciat, aquest dimecres convoquen vaga com a mesura per respondre "a la tensió i al conflicte laboral generat pels directius d'Air Europa".
Sepla argumenta que els directius "estan jugant amb els drets dels treballadors" i han disfressat com a propostes drets laborals que els pilots ja van adquirir a l'anterior Conveni Col·lectiu. En una nota expliquen que no cediran davant de les pressions de l'aerolínia perquè suposaria pitjors condicions laborals i salarials a curt i mitjà termini per als pilots.
També aquí asseguren que els pilots "se senten discriminats per l'empresa", ja que és l'únic col·lectiu laboral afectat per aquest actuar de l'aerolínia en les diferents negociacions que ha mantingut de revisions salarials. "Cedir a aquestes pressions dels directius hauria suposat una irresponsabilitat amb el futur professional i personal del col·lectiu de pilots", apunten.
"Per a Sepla resulta descoratjador comprovar com, en una última oportunitat per evitar la vaga amb la mediació de l'AVENC, els directius de l'aerolínia han optat per la confrontació en comptes de la negociació, amenaçant i desqualificant els pilots en comptes de buscar un punt d'enteniment entre ambdues parts, tal com era el desig dels tripulants tècnics", afegeixen.
El sindicat afirma que els pilots han demostrat el seu compromís amb el futur de la companyia, com es va veure en el ERTO durant la pandèmia, amb l'alt cost personal que va tenir per als pilots. A més, assenyalen que han demostrat la seva responsabilitat amb la pau social, com demostra el fet que l'última convocatòria de vaga va ser el 2011, fa ja dotze anys.
"El que no permetrà el col·lectiu és una gestió empresarial que busca lucrar-se tant sí com no, en contra dels usuaris i els treballadors. Contra els usuaris, pujant més d'un 54% els bitllets d'avió l'últim any i contra els treballadors, amb imposicions arbitràries i retallant les condicions laborals," argumenten.
Finalment, Sepla reclama a l'empresa que la convocatòria de vaga no serveixi com a excusa per coaccionar i pressionar els treballadors, "tal com ja ha succeït en la circular enviada per la direcció empresarial als seus empleats", asseguren.