Un gegant de la venda online com Amazon té molts prismes. Depèn de qui se'l miri, pot trobar avantatges o inconvenients, però en xifres absolutes, Amazon ha trobat amb Catalunya el seu aliat perfecte en el conjunt de l'Estat espanyol i, especialment, amb el teixit de petites i mitjanes empreses.

Així doncs, actualment Catalunya és la comunitat autònoma amb més nombre de pimes venent a Amazon, amb més de 3.300 petites i mitjanes empreses presents a la seva botiga, un 25% més que el 2021. Segons dades facilitades per la companyia, el 2022, les pimes catalanes van superar els 250 milions d'euros en vendes internacionals a Amazon, les xifres més altes d'Espanya.

L'atractiu de Barcelona

Així mateix, Barcelona se situa com la província líder a escala nacional en nombre de pimes, amb més de 2.700 petites i mitjanes empreses venent a la botiga d'Amazon, i 170 milions d'euros en exportacions. Mentrestant, a la capital barcelonina, més de 900 pimes venen els seus productes a través d'Amazon. Amb l'objectiu de continuar donant suport a les empreses catalanes que arribin encara més lluny, recentment s'ha presentat un acord d'Amazon per col·laborar amb l'Agència per a la Competitivitat de l'Empresa (ACCIÓ) en el marc del seu programa Amazon Despega, oferint una sèrie de cursos formatius gratuïts. Dins d'aquest programa, les pimes reben una formació intensiva, impartida per experts i docents especialitzats en comerç electrònic, per adquirir coneixements en àrees com el màrqueting digital, estratègia de venda online, logística o internacionalització.

Segons fonts directes de la companyia per ON ECONOMIA, "Amazon continua reforçant la seva xarxa logística a Catalunya, on ja dona feina fixa a més de 7.300 persones. Després de la posada en marxa el passat mes d'abril d'un nou centre logístic robotitzat al Far d'Empordà (Girona), en el qual ja treballen 900 empleats fixos després d'una inversió de més de 200 milions d'euros, Amazon compta avui dia amb deu centres d'operacions a Catalunya, un quart dels centres que tenim a Espanya, així com oficines corporatives, un centre tecnològic i un centre d'atenció al venedor que dona suport al creixent nombre de pimes que venen a Amazon des de la comunitat autònoma".

L'interès de les pimes

L'exemple d'aquesta oportunitat que les pimes cerquen amb Amazon té diversos exemples amb diferents perfils: des d'una start-up com la que lidera Marta Arisa, cofundadora de la startup catalana Kibus Petcare, fins a una autònoma com Lorena Franco, escriptora catalana que coincideixen en el fet que la finestra directa que tenen també els fa guanyar més beneficis tallant la part de l'intermediari que, en aquest cas, no existeix.

Però hi ha altres casos també arreu d'Espanya com el de Julia Lasarte, fundadora de Gourmet Box que, amb una aposta per afrontar el que s'anomena com 'la España vacía', ha assentat el seu negoci a un poble de Badajoz, Higuera la Real: "Trobava a faltar els sabors evocadors de la seva infància al poble, aquells embotits, formatges i adobats amb què compartia moments irrepetibles amb la seva família i les seves amistats. El meu projecte de The Gourmet Box els porta a casa dels que tenen aquesta nostàlgia pel que és naturalment local i em permet treballar des de l'origen del producte i captant l'atenció i les necessitats finals del client en primera persona". 

L'èxit de The Gourmet Box té molt a veure amb la venda en línia, especialment, amb la que duen a terme a través d'Amazon. "Té un paper principal en el nostre negoci, el 90% dels nostres lliuraments venen d'Amazon, i el que hem aconseguit és gràcies a ells", explica Julia i afegeix: "El suport que ens suposa la gestió i l'exposició, que és molt millor que la que podem tenir a través d'una web pròpia, han estat fonamentals per al nostre creixement".

La relació amb els treballadors

Si estirem de cronologia, Amazon va arribar a Espanya l'any 2011 i, després de poc més d'una dècada, ja constitueix un dels 10 primers ocupadors privats del país, amb més de 22.000 persones treballant a Amazon a Espanya, més de 15.000 d'elles als centres d'operacions repartits per tot el país. "Calculem que a Amazon hi ha més de 400 rols diferents només a Espanya, que van des d'enginyers desenvolupadors de programari o maquinari per a dispositius, fins a creatius i guionistes per a Prime Video, gestors de proveïdors, especialistes de marca, consultors de Marketplace, enginyers lingüístics, científics de dades, experts en accessibilitat, dissenyadors de videojocs, tècnics de centres de dades,  especialistes en Big Data o gerents de comptes", afirmen des d'Amazon per aquest diari.

Contractes externalitzats

Però quina és la sinergia d'Amazon amb els seus col·laboradors externs? El passat mes de febrer, un tribunal espanyol va dictaminar que Amazon havia de compensar els repartidors autònoms que utilitzaven els seus propis vehicles per fer entregues, una mesura ben acollida per un sindicat que havia criticat les condicions dels treballadors de l'anomenada "economia gig". El Jutjat Social de Madrid assenyalava en la sentència que el gegant tecnològic haurà de cotitzar a la Seguretat Social per les 2.166 persones que va contractar sota la figura de contractistes externs dins de l'extint programa "Amazon Flex" i reconèixer-los com a personal fix durant els períodes en què van fer lliuraments. Malgrat tot, Amazon continua amb la seva política d'externalitzar aquesta fase a través del que consideren que constitueix una àmplia xarxa de col·laboradors de repartiment, que inclou grans empreses de transport i logística i petites i mitjanes empreses de missatgeria.

I es defensa de les crítiques assegurant que treballen amb col·laboradors en el marc del programa DSP (Delivery Service Partner). Aquest "capacita els emprenedors perquè desenvolupin les seves pròpies empreses de repartiment d'última milla partint des de zero amb la infraestructura, la tecnologia i un conjunt de serveis exclusius, creant empreses pròsperes i un entorn segur i motivador per als seus equips". El programa DSP va ser llançat el 2018 per compartir la nostra experiència en operacions i logística amb emprenedors i ajudar-los a construir les seves pròpies empreses d'entrega.