"Plain és una empresa de tecnologia que fa negocis, no una empresa de negocis que es recolza en la tecnologia." Així descriu Quique Martínez la companyia amb seu a Barcelona, que es dedica a oferir serveis tecnològics a tercers amb l'objectiu d'agilitar processos, reduir costos i adaptar-se a cada client. A Espanya rivalitzen amb les grans consultores i es comparen amb Accenture o les big four. Ells, per contra, es defineixen com una "boutique", el seu mantra és "les persones al centre" i aposten per agilitar processos, aportar valor, estalviar costos i temps. Entre els seus clients hi ha 30 de les companyies de l'Ibex-35, a més d'altres negocis com Nestlé o el CNI.
L'empresa se sustenta en quatre pilars: data, intel·ligència artificial, enterprise i cloud. En el primer cas, Martínez indica que tenir les dades ben ordenades i preparades és fonamental per començar a treballar amb una companyia. "En temes de retail, per exemple, la gestió de les dades és clau per entendre millor els clients. Sense unes dades ben ordenades, és impossible posar-se a treballar", afirma.
La segona branca del negoci és la intel·ligència artificial, que és la columna vertebral de Plain Concepts. "Tots els clients ens demanen IA, però els hem de fer entendre que per utilitzar-la primer cal entendre-la", recorda. "La IA no és una bala de plata, no a tothom se li aplica igual ni val la pena la inversió. Ajudem aquestes empreses per saber quina IA els va millor i com la poden incorporar. Els clients confien en nosaltres i els diem si és el seu moment o no per utilitzar-la, perquè potser els va millor aplicar altres eines", defensa.
Enterprise ho defineixen com els desenvolupaments fets a mida, quan un client té molt clar el que necessita, però no hi ha una solució estàndard per a ells. Finalment, el cloud és el conjunt de serveis de computació al núvol dissenyats per fer front a les exigències del negoci. "No és transformar una empresa per complet, sinó que els ajudem a ser més productives, sostenibles i que generin un impacte més gran".
"La meva feina és estar al futur"
Banca, indústria, energia o transport són alguns dels sectors amb els quals treballen, encara que es defineixen com a agnòstics. "Actualment, tots els negocis requereixen tecnologia" i, per ser els primers al sector, Martínez assegura que tenen a una part de l'equip destinada a investigar totes les novetats d'IA. "No competim contra un nou model de Google, Meta o qui sigui, sinó que l'acoblem".
De fet, tenen un equip destinat a la investigació, que va mirant el més nou i que s'avança a les novetats. "Hi ha tecnologia que no arriba ni a veure el mercat perquè l'han trepitjat d'altres. Que potser no saben ni que ha existit, però nosaltres ens n'hem assabentat perquè ja l'estàvem analitzant feia temps. La meva feina és estar l'any 2027, és estar per davant i observar el que està canviant".
Quant als clients, més enllà de les empreses de l'Ibex-35, la companyia treballa amb multinacionals com Microsoft o bancs internacionals i en total compta amb un centenar. Com a casos d'èxit, el directiu destaca que han dut a terme tot el sistema de gestió d'autopistes de Heijmans, el sistema de videovigilància de Prosegur, la migració al núvol de Repsol o el programa d'afiliació dels supermercats Lidl. "Vam començar el programa fa una dècada i ara compten amb més de 100 milions d'usuaris en el sistema". Sobre què els demana un client estàndard, Martínez apunta la millora en la productivitat interna, l'automatització de processos i la reducció de costos.
Pla a 5 anys
Plain Concepts va néixer fa 16 anys i fa dotze que Martínez hi va entrar. En aquell moment la firma tenia una trentena de treballadors i ara són més de 600. Sobre la clau de l'èxit, el CEO assenyala que han sabut adaptar-se i evolucionar. "Tu neixes amb un ADN que no canvia, perquè no es pot canviar, però sí que pots evolucionar i créixer i així ho hem fet", destaca, per agregar que l'empresa va arrencar amb la idea de fer projectes de nínxol tecnològic i que durant aquest temps han anat adaptant-se a les onades tecnològiques que han sorgit.
"Vivim una transformació brutal i nosaltres, juntament amb els nostres clients, anem evolucionant. Ara la IA ha fet un boom, però fa una dècada que fem projectes amb ella". Martínez apel·la a la feina "de formiga" i al fet que han sabut posicionar-se al mercat. "En aquests anys ha canviat el nostre enfocament, però el de les nostres companyies també. Així que hem anat creixent amb elles".
Amb seu a 6 països i present a més de 50 ciutats, des de Plain Concept compten amb un pla per assolir una facturació de 500 milions d'euros en 5 anys i superar els 3.000 fets servir. "En els següents 5 anys no ens plantegem sortir a borsa, però més tard no ho descartem". A més, a mitjà termini també aspiren a aterrar a Middle East, Turquia i l'Àfrica. "En 5 anys canviaran moltes coses, però la IA serà el fil conductor del nostre negoci. En la següent etapa parlarem de temes quàntics, i nosaltres ens continuarem adaptant", acaba.