El grup Planeta ha convertit la seva xarxa internacional d'institucions educatives Planeta Formación y Universidades en un dels eixos del seu creixement els últims anys, fins a convertir-la en una divisió que li aporta el 24% dels gairebé 2.000 milions d'euros que va ingressar la corporació editorial el 2023. És a dir, està vorejant ja els 500 milions d'euros (468 milions el 2023). A més, "en els pròxims anys encara pesarà més en el conjunt de les vendes", apuntava aquest dilluns el president del grup, José Creuheras, durant la presentació de l'edició d'enguany del Premi Planeta.
Un dels projectes que ha consolidat aquest negoci ha estat l'impuls de la Universidad Internacional de la Empresa (UNIE), la primera presencial dins de la seva oferta d'educació superior, el 2023. En aquella data es van obrir dos campus, a Arapiles y Tres Cantos, a Madrid, amb 29.000 metres quadrats. Actualment, ja s'està projectant el tercer, que sumarà 25.000 metres quadrats, i una capacitat per a 5.000 alumnes, a Monforte de Lemos, a l'altura del centre comercial La Vaguada (Madrid).
Des de la seva creació, el 2003, Planeta Formación y Universidades ha anat guanyat pes com a referent en formació i educació superior, fins a arribar al seu perímetre actual: 22 institucions a 8 països -Espanya, França, Itàlia, Andorra, Marroc, Estats Units, Egipte i Colòmbia-. L'oferta formativa abasta des de la Formació Professional, la universitària, els màsters i graus de les escoles de negocis i els estudis especialitzats en carreres professionals com el disseny, l'audiovisual, la gastronomia, el màrqueting o els esports, entre altres. Així, formen part de la xarxa EAE Business School, OBS Business School, ESLSCA Business School al Marroc i Egipte, o iFP, per citar-ne algunes. "Donem formació a més de 150.000 alumnes, amb un equip docent format per més de 10.000 professors, en aquests vuit països", ha destacat el president del grup, José Creuheras.
Creixement inorgànic a França i Itàlia
En la trajectòria del negoci, el 2007, es va fer un primer salt important quan Planeta va incorporar l'escola de negocis EAE Busines School, després que un any abans hagués llançat la OBS Business School, la primera escola de negocis d'Espanya en oferir la formacio 100% online. El 2014, un acord amb la Universitat de Barcelona va donar peu a la creació d'UNIBA, un centre internacional d'educació universitària online i va entrar al món escolar amb la creació d'AulaPlaneta, una plataforma educativa digital.
Des del 2016, Planeta Formación y Universidades va guanyar massa crítica amb diverses adquisicions. D'una banda, per penetrar en el mercat francès, amb la compra de l'escola de negocis ESLSCA Business School -especilitzada en finances- i d'una segona escola de negocis, EDC Paris Business School. Fruit de la primera compra, va obrir dues escoles d'educació superior al Marroc.
La recerca de mercats per créixer va dirigir l'interès de Planeta cap a Itàlia on, el 2019, va fer una dobla operació amb la incorporació de l'escola de negocis Rome Business School, amb oferta de programes de formació per a financers i executius, i ESEIT, una institució educativa centrada en les formacions de les àrees STEM (ciència, tecnologia, enginyeria i matemàtiques).