Ikea accelera a Espanya. La companyia sueca de mobles i decoració invertirà 300 milions d'euros fins al 2025 per reforçar la seva presència al país. El full de ruta de l'empresa implica créixer amb nous formats de botiga en l'àmbit territorial i reforçar la seva àrea logística. Dins dels plans de negoci de la firma, els mercats de Madrid, Catalunya, Andalusia i Llevant són els focus principals de creixement.

L'objectiu de la multinacional és "estar cada vegada més a prop dels ciutadans" i "oferir l'experiència Ikea a 15 minuts caminant o amb cotxe a les grans ciutats", asseguren des del negoci a aquest mitjà. Dins de l'expansió durant aquest any fiscal (de setembre de 2022 a agost de 2023) l'empresa ha obert 40 nous punts de contacte: 12 punts de venda en diferents formats i 32 punts de lliurament de comandes. Un mapa que continuarà ampliant durant el pròxim any fiscal amb la previsió de duplicar aquests punts amb l'obertura d'11 punts de venda i 26 punts de lliurament. Els plans d'expansió contemplen, més enllà de noves obertures, la renovació i millora de serveis i instal·lacions i la digitalització de l'experiència del consumidor.

El mercat català, prioritari per a Ikea

El mercat català és, juntament amb Madrid, Andalusia i Llevant, un dels focus prioritaris de creixement de la companyia a Espanya. La previsió d'inversió en el mercat català per als dos pròxims anys ascendeix a 40 milions d'euros amb la idea d'obrir 12 nous punts de contacte. Aquests plans es traduiran també en un increment del 18% de plantilla a Catalunya, unes 300 persones. En l'actualitat, Ikea compta amb 18 punts de contacte o venda física al territori: tres botigues tradicionals a Badalona, l'Hospitalet de Llobregat i Sabadell; una botiga urbana a l'avinguda Diagonal i una altra a Glòries que obrirà el propvinent 31 d'agost; cinc espais de planificació i vuit punts de lliurament de mercaderia repartits per les quatre províncies, així com el centre de distribució a Valls.

Fa aproximadament un mes, Ikea va obrir un establiment a la Diagonal amb l'objectiu de reforçar la seva presència a la capital catalana. Amb una inversió propera als 5 milions d'euros i la creació de més de 58 llocs de treball directes, el local compta amb més de 1.500 metres quadrats de superfície dividits en dues plantes i més d'un miler de productes. ​​

Així mateix, l'últim dia d'agost Ikea obrirà la seva nova botiga urbana a Glòries, situada al Centre Comercial Westfield Glòries després d'una inversió de prop de 5 milions d'euros. El negoci comptarà amb més de 1.600 metres quadrats de superfície en una única planta i entorn de 1.000 productes de venda directa. A més, l'esmentat comerç disposarà d'un espai de 40 metres quadrats dedicat a la botiga sueca d'alimentació. Igual com el local de l'avinguda Diagonal, aquest establiment oferirà també els serveis de Click & Collect perquè el client pugui comprar per internet qualsevol producte i recollir-lo al local, i Order & Collect, encarregant la comanda a la mateixa botiga i que podrà recollir-se en 24 hores.

Botiga urbana de la multinacional sueca Ikea

Ikea a Madrid

Respecte a la Comunitat de Madrid, Ikea invertirà 57,3 milions d'euros en el període 2023-2025 per a l'expansió de la companyia i reforç logístic. En aquest sentit, recentment ha obert noves botigues al carrer Fuencarral i al centre comercial Parc Corredor de Torrejón de Ardoz, el nou centre logístic a Sant Sebastian de los Reyes i punts de lliurament a Chamberí i Las Ventas. En aquest sentit, la companyia preveu l'obertura d'altres nou formats diferents en aquest període.

D'aquesta forma, Ikea apujarà la persiana d'una nova botiga a Leganés el pròxim 29 d'agost al centre comercial Westfield Parquesur, que comptarà amb 5.200 metres quadrats. El nou punt de venda urbà comporta una inversió de 19,5 milions d'euros i en ell es podran trobar 2.300 productes per a venda directa. A més, la multinacional sueca sumarà un nou espai a La Vaguada aquesta tardor. Serà un espai de planificació de 1.144 metres quadrats de superfície, dels quals 800 metres quadrats seran per a ús comercial.

En el cas d'Andalusia, la firma invertirà 116 milions d'euros fins al 2025 i incrementarà la plantilla, que passarà dels 2.000 treballadors als 3.500. Igual com a Catalunya i a la Comunitat de Madrid, a Andalusia l'empresa també obrirà establiments urbans "a peu de carrer" per apropar-se al públic andalús. "A Andalusia ja comptem amb 2.000 empleats i en dos anys esperem incorporar 1.500 treballadors més", va indicar el CEO d'Ikea, Nurettin Acar, a començaments d'estiu, qui va assegurar que allà on l'empresa s'instal·la "no és només per fer negoci" sinó també per "ser bons veïns i ciutadans".

Reforç en logística

Més enllà de les obertures d'establiments, Ikea invertirà més de 90 milions d'euros a Espanya fins al 2025 per reforçar la seva àrea logística. El pla de la companyia de fabricació i venda de mobles passa pel desemborsament de la inversió en dos anys en diferents plans al país, que comportaran la creació de més de 450 nous llocs de treball directes. En l'actualitat, el 25% de la plantilla d'Ikea es dedica a tasques logístiques. El principal objectiu de la firma és millorar els temps de lliurament, reduir els costos i les emissions. D'aquesta manera, segons els càlculs del gegant suec, amb aquesta transformació es podran lliurar les comandes en un màxim de 48 hores al 80% de la població a Espanya.

En concret, aquests plans van des de l'obertura de nous centres logístics, com els anunciats a Illescas (Toledo) i a Antequera (Màlaga) per 60 milions, un altre a San Sebastián de los Reyes (Madrid) de 20 milions, així com per reforçar la capacitat logística de les mateixes botigues com ha succeït en tretze de les més grans.

A més, Ikea ha apostat perquè algunes botigues actuïn com a centres logístics regionals, com ha ocorregut amb Jerez, que assorteix tot Andalusia; Saragossa, que s'ocupa també de Navarra i La Rioja; València, de Múrcia, i Valladolid, de tot el mercat nord. La inversió en aquest últim cas és de deu milions d'euros. En el seu últim exercici, Ikea va facturar 1.820 milions d'euros, un 8,2% més que el 2021 i el canal en línia va registrar el 22% de la facturació, amb 406 milions d'euros.