La nova planta d'acoblament de cel·les de bateries que Seat està construint al costat de la fàbrica de cotxes que té a Martorell (Barcelona) produirà les seves primeres bateries "a finals del primer trimestre de 2025".
Així ho ha explicat en una entrevista amb EFE el vicepresident de Producció i Logística de Seat, Markus Haupt, que divendres va participar en l'acte d'arrencada de la producció del Cupra Terramar, el nou model de Cupra, que es fabrica en la planta d'Audi a Györ (Hongria).
Seat està invertint uns 300 milions d'euros en aquesta instal·lació, que produirà 1.400 conjunts de bateries al dia, una cada 39 segons, que s'equiparan als vehicles elèctrics que es produeixin a Martorell.
Haupt ha assegurat que les obres avancen segons el calendari previst i que "en l'últim trimestre" d'aquest any es començarà a instal·lar maquinària, un procés que s'emmarca en els preparatius de la planta de Martorell per produir vehicles elèctrics, amb presèries el 2025 i l'inici de la producció el 2026.
La nova planta està situada en un dels punts més elevats del complex industrial de Martorell i, per connectar aquesta instal·lació amb la fàbrica de producció de vehicles, Seat construirà un pont d'uns 600 metres de longitud que permetrà traslladar els conjunts de bateries directament a les línies de muntatge dels nous cotxes elèctrics.
Haupt ha explicat que el punt d'entrada de la rampa al taller de muntatge té "l'estructura feta" i que la rampa estarà acabada entorn de l'"estiu de 2025".
En aquestes instal·lacions s'acoblaran conjunts de bateries formats per cent cel·les, i cada una d'aquestes cel·les pesa més de 2 quilos.
Seat construeix aquesta planta d'acoblament amb la idea que pugui proveir de bateries a tota la producció potencial que surti de Martorell.
Aquesta instal·lació està destinada a acoblar les cel·les de bateries procedents de la gigafactoria que Volkswagen està construint a Sagunto (València).
Fins que l'esmentada planta no estigui a punt, la planta de Martorell haurà de rebre cel·les de bateries de la planta de Salzgitter (Alemanya).
Martorell produirà el Cupra Raval a començaments de 2026
D'altra banda, el directiu ha confirmat que el Cupra Raval, l'elèctric urbà de Cupra, es començarà a produir "a començaments de 2026" a Martorell, si bé es faran presèries ja l'any que ve.
No obstant això, les obres a Martorell per adaptar-se a la producció d'elèctrics ja són una realitat des de fa mesos.
"Tenim ja tallers, com el de xapisteria, on estem fabricant carrosseries de posada al punt (...) i també hi ha premses en Zona Franca amb encunys dels cotxes de la família urbana elèctrica", ha afegit el directiu.
Per poder començar a produir el Cupra Raval i també el Volkswagen ID.2all el 2026, Seat ha engegat aquest agost les obres per implantar la plataforma elèctrica a Martorell, de manera que a partir de setembre els models fabricats en la línia 1, els Seat Arona i Eivissa, han passat a la línia 3, juntament amb l'Audi A1, mentre que la línia 2 continua produint el Cupra Formentor, el Cupra León i el Seat Lleó.
Aquestes obres estratègiques estan fent que des de setembre la planta produeixi uns 400 o 500 vehicles menys al dia, tal com estava previst, i s'han adoptat mesures de flexibilitat per pal·liar aquesta caiguda de la producció amb la fabricació durant alguns caps de setmana.
Malgrat les obres, Haupt assegura que la planta de Martorell hauria d'acabar l'any al voltant "als 500.000" vehicles fabricats, alguna cosa menys dels 519.000 cotxes projectats al març, però una xifra igualment històrica, entre els millors registres de la planta.
El rècord actual de producció d'aquestes instal·lacions es remunta a l'any 2000, quan la planta de Martorell va fabricar 516.646 vehicles. "En la primera part de l'any batem rècord de producció, amb 330.000 vehicles", ha ressaltat Haupt.
"La nostra reestructuració està tancada"
Preguntat per si els ajustaments anunciats en Volkswagen poden afectar Seat i Cupra, i en particular a la planta de Martorell, ha assegurat que la filial espanyola de VW "ja va llançar el seu programa de reestructuració per augmentar la seva competitivitat".
"Aquest tema ara per ara es concentra a la marca VW. En el cas de Seat i Cupra, hi va haver una negociació col·lectiva i la nostra reestructuració està tancada i en marxa. Estem complint amb ella i això ve a assegurar la nostra competitivitat".
Seat compta amb dues marques, Cupra i Seat, encara que Cupra és el motor de vendes i de rendibilitat de la filial espanyola de VW en els últims anys.
La marca Cupra va aconseguir en aquest primer semestre de l'any els millors resultats en vendes, amb 125.700 vehicles entregats, un 17,2 % més que en el mateix període de 2023, mentre que Seat va assolir els 171.700 vehicles lliurats, un 11,4 % més.