Els aranzels als elèctrics xinesos no només afectaran Seat, l'estratègia del Tavascan del qual, fabricat en aquest país, posarà en risc els resultats del grup aquest i l'any vinent. També afectarà l'antiga planta de Nissan adquirida per Ebro, en la que es fabricaran l'Omoda 5 de Chery, més tres models de la companyia espanyola. Chery va comunicar aquest dilluns als sindicats que no començarà a muntar els seus cotxes fins a l'octubre de 2025, segons ha avançat aquest dimarts La Tribuna de Automoción.
Fonts d'UGT de la planta confirma a ON ECONOMIA l'encontre que van mantenir aquest dilluns amb la direcció i la decisió de Chery de retardar a octubre l'inici de les seves activitats industrials a Barcelona. Aquestes mateixes fonts expliquen que la demora suposarà que el novembre, quan sí que començaran a muntar dos dels tres models d'Ebro (que no estan afectats pels aranzels, encara que les seves peces venen de la Xina). Segons van comunicar als sindicats, al novembre s'incorporarà un primer torn, a l'abril un segon i al juny un tercer. Segons les fonts consultades, fonts d'Ebro van confirmar ahir als sindicats el muntatge del S400, el model més petit del fabricant. En total, quan els tres torns estiguin en marxa, s'ocuparà uns 300 treballadors en producció, a qui cal sumar el personal dels serveis d'investigació i gestió. Per tant, en el juny, estarà per complet la plantilla prevista inicialment, amb un retard de 7-8 mesos.
Inserir peces
Al novembre estava previst que s'iniciés la producció de l'Omoda 5 i de 2 dels 3 models que Ebro té previst fabricar a les seves instal·lacions de Barcelona, el S700 i el S800 que van ser presentats al saló de Madrid el maig passat. Però en els tres casos, la producció es realitzarà sota la modalitat DKD (Direct Knocked Down), que es limita a un mer acoblament de les peces que venen directament de la Xina. Com a màxim, aquesta modalitat ocuparà uns 300 empleats, ja que són processos manuals que no permeten cap plantilla. Al juny, com queda dit, s'iniciarà, també en la modalitat DKD el tercer model d'Ebro.
En octubre/novembre de 2025, la producció serà més complexa, amb el model CKD (Completi Knocked Down), el procés tradicional de qualsevol de les fàbriques actualment a Espanya. Fonts sindicals assenyalen a ON ECONOMIA que per la modalitat de producció DKD es poden muntar un màxim de 20.000, 25.000 unitats, que al juny s'assolirien gràcies al tercer model d'Ebro, compensant la pèrdua de l'Omoda 5. Posteriorment, quan es passa a una fabricació tradicional, es muntarà el 2026 uns 50.000 cotxes que podrien arribar a 100.000 el 2027 si fos precís.
Aranzels elèctrics
Aquestes fonts sindicals assenyalen que els representants de Chery han al·legat aquest dilluns els aranzels imposats per Brussel·les als cotxes xinesos per retardar la producció. No obstant això, la gran majoria dels Omoda 5 que s'han venut aquest any a Espanya són de gasolina, amb un volum testimonial dels elèctrics. De fet, la previsió de Chery era muntar a Barcelona la versió gasolina, en funció de la demanda. D'altra banda, la fabricació a Espanya podria limitar, si no eliminar, els aranzels als elèctrics de Chery.