La planta de Seat a Martorell i la d'Ebro a la Zona Franca de Barcelona han reprès aquest dimarts l'activitat a les seves respectives fàbriques després de l'apagada elèctrica soferta aquest dilluns en el conjunt de la península Ibèrica, que els va obligar a parar totalment la producció. La fàbrica de Martorell, la més gran d'Espanya, s'ha posat en marxa entorn de l'una de la matinada amb personal essencial. Després de l'arrencada de la planta aquest dimarts, el torn de matí de la fàbrica ja ha començat a produir vehicles i la fàbrica espera tornar a la normalitat completa al llarg del dia.

Per la seva part, fonts sindicals han precisat a EFE que la situació també s'ha normalitzat a la fàbrica d'Ebro, a la Zona Franca de Barcelona, que és l'antiga planta de Nissan. Aquesta planta produeix els dos primers models d'Ebro en aliança amb la companyia xinesa Chery.

"Totes les fàbriques s'han posat en marxa aquest dimarts, encara que amb recuperació gradual des de primera hora, però està previst que puguin estar al 100% al llarg del matí", han manifestat fonts de la patronal Anfac a Europa Press. Després de recuperar l'electricitat en les plantes, el problema més gran en aquest moment és reconfigurar els sistemes de producció i resoldre els problemes de comunicació i d'internet en algunes de les seus.

El president del comitè d'empresa de Seat, Matías Carnero (UGT), va indicar aquest dilluns després de l'apagada que van viure una situació "una mica caòtica" perquè, igual com en moltes altres empreses, la falta de subministrament elèctric va fer que "es parés tot de cop". També es va complicar la comunicació entre empleats dins de les instal·lacions de Martorell, la planta d'automoció més gran d'Espanya i un gran consumidor energètic. La planta de Martorell disposa d'equips de generació elèctrica d'emergència, però no amb prou potència per proveir totes les instal·lacions de producció alhora.

La indústria alimentària també es recupera

La indústria alimentària, per la seva part, ha garantit la qualitat i seguretat dels productes després d'haver anat recuperant "gradualment" la normalitat després de l'apagada elèctrica que van patir aquest dilluns Espanya i Portugal, segons ha confirmat la Federació d'Indústries de l'Alimentació i Begudes (FIAB). Malgrat la recuperació de la normalitat, la FIAB ha precisat a Efeagro que "a aquestes hores és difícil quantificar l'impacte originat per l'apagada". "Sens dubte, algunes indústries alimentàries han resultat perjudicades per la paralització de les seves cadenes de producció i per l'efecte que la pèrdua de subministrament elèctric pot haver ocasionat en productes que el necessiten per al seu tractament i conservació", han explicat fonts de la federació a EFE.

No obstant això, aquestes mateixes fonts han confirmat la recuperació de la normalitat, "garantint la qualitat i seguretat de tots els seus productes". Després de l'apagada elèctrica, moltes cadenes de supermercats van optar pel tancament, mentre que els equips de generadors elèctrics amb què compten nombroses empreses de distribució alimentària a les seves botigues van salvar l'activitat a molts dels seus supermercats.

A les 12.33 hores d'aquest dilluns i durant cinc segons van desaparèixer "sobtadament" 15 gigawatts (GW) de la xarxa elèctrica, l'equivalent al 60% de l'energia que s'estava consumint en aquell moment, segons va informar dilluns a la nit en una compareixença el president del govern espanyol, Pedro Sánchez, provocant una apagada massiva que va deixar sense llum la península Ibèrica durant bona part del dia.