Els retalls de plantilla del sector financer han deixat desprotegits els treballadors de les sucursals. Els d'Unicaja alerten d'un repunt d'atracaments a les oficines i els de BBVA posen en relleu un augment d'agressivitat provocat per la falta de personal. Es tracta de dues entitats, que a més són candidates a continuar reduint encara més la seva plantilla. L'andalusa va obrir la porta un nou ERO per reduir costos fa només uns mesos i el banc amb seu a Bilbao està provant un nou model d'oficines que consisteix a obrir en dies alterns. Si funciona, podria abaixar la persiana a més sucursals, el que el portaria a reduir el nombre de treballadors.
"La ferotge reducció de recursos que ve practicant BBVA a la xarxa comercial té greus conseqüències i les patim dia a dia la plantilla que donem la cara a cada una de les oficines del banc", indiquen des de CCOO. El sindicat majoritari del banc revela que, per a ells, "és habitual, desgraciadament", rebre les queixes dels clients respecte al cobrament de comissions, les pujades de tipus d'interès i alguna pèrdua en inversions. Unes queixes a què se sumen les dels horaris reduïts de caixa, la fractura digital o les llargues cues per falta de plantilla.
I tot això, unit a la degradació d'imatge que ha patit el sector financer en la societat. El que sol acabar, "com ha estat el cas recent, en agressions físiques, verbals i situacions d'assetjament de companys i companyes per part de la clientela". Des de CCOO creuen que aquesta situació tenen fàcil solució, ampliar plantilla.
Precisament en els últims dies BBVA ha anunciat que ampliarà el nombre de treballadors que té a Espanya, però no a la xarxa comercial, contractarà aquest any a 1.000 persones amb perfil STEM per als serveis centrals. "El banc es va passar de frenada amb l'ERO, falta personal i a les oficines ha augmentat l'agressivitat. Hi ha clients que enganxen als treballadors", denuncia la secretària general de CCOO en BBVA, Isabel Gil Delgado.
BBVA va tancar el primer trimestre (últim període del qual hi ha dades disponibles) amb 26.380 treballadors. Malgrat que la xifra s'ha elevat en els últims mesos per la contractació de persones amb perfil tecnològic, la xifra segueix per sota de la que tenia el banc en l'inici de 2020. Quan va esclatar la pandèmia superava els 30.000 fets servir al país. Va ser aquest exercici quan la banca va començar a tancar oficines i reduir personal davant de l'avenç de la digitalització, de fet, l'entitat compte amb una xarxa de 1.883 oficines a Espanya davant les 2.600 de llavors.
Prim recorda que BBVA va contractar també l'any passat a unes 250 persones "amb l'excusa que calia fer un acompanyament a les persones grans". Però aquesta xifra "no és suficient" perquè a les oficines no s'ha notat un alleujament. "Feia anys que demanàvem un reforç a les oficines per ajudar les persones grans, però no va ser fins al moviment protagonitzat per Carlos San Juan quan el banc va contractar".
En aquest sentit, adverteix que els mesos d'estiu seran complicats, ja que com ocorre cada any, moltes oficines del banc abaixaran el teló, sobretot a les grans ciutats. Pel que hi haurà menys obertes, molt personal de vacances i més saturació.
Des d'Unicaja denuncien que, de manera molt seguida, s'han produït 2 atracaments en oficines del banc en les quals només hi havia una persona i en l'últim, una persona va patir diverses ferides d'arma blanca. Des del sindicat majoritari, que aquí també és CCOO, asseguren que des que el banc va començar a reduir plantilla a conseqüència de l'ERO aquests successos s'han disparat.
Unicaja continua executant el seu ERO. En menys de dos anys, l'entitat andalusa ha reduït el nombre de treballadors el gairebé 2.000 empleats, segons es desprèn de l'informe financer publicat a tancament de març. L'entitat va tancar el trimestre amb un 20% menys de treballadors que en el mateix període de 2021, en concret amb 7.781 persones davant les 9.765 de llavors. També ha posat la tisora en oficines, més fins i tot del pactat en l'ERO, que es va dur a terme després de la fusió amb Liberbank. Va tancar el primer trimestre amb 967 sucursals, un 37% menys.
CCOO creu que les vacances d'estiu només agreujarien la situació, ja que aquest estiu 214 sucursals quedaran amb 1 persona, 206 amb 2 persones i 227 oficines amb 3 persones, per la qual cosa augmentaria aquesta onada d'atracaments "amb el corresponent risc físic i psicològic que això comporta per a la plantilla".
Per aquesta raó, exigien al banc que contractés personal "de manera urgent". Doncs entenien que si Unicaja no intervenia en l'assumpte, l'onada d'atracaments s'anava a agreujar "amb conseqüències físiques i/o psicològiques irreparables per al personal afectat". Després d'insistir, el banc ha acceptat i s'ha compromès a atendre amb contractacions a les oficines que estan en situació crítica, segons expliquen des del sindicat a ON ECONOMIA.
"Es tracta de substitucions d'estiu. El fet que estiguin disposats suposa que són conscients de la realitat i obre una finestra d'oportunitat per a la negociació d'augmentar una mica més la plantilla més endavant", acaben.