La plataforma de viatges i experiències sorpresa Flappin, nascuda a Barcelona l'any 2021, ha presentat la sol·licitud de concurs de creditors per a la societat SURPRISE BOX EUROPE S.L., propietària de la marca Flappin. Des de la companyia han assegurat que s'han vist obligats a dur a terme el procediment per la "situació d'insolvència" en la qual es troben, després de pràcticament quatre anys al mercat, segons ha pogut saber ON ECONOMIA.
La start-up, impulsada per Marc Teixidor, Pol Clavell, Ferran García i Sergi Vila, va néixer amb la voluntat d'oferir un viatge, una escapada, una experiència o un sopar sorpresa, amb la finalitat d'unificar en una sola plataforma els diferents verticals del negoci d'oci sorpresa que existien fins al moment. L'objectiu era "simplificar al màxim les coses perquè els usuaris no haguessin de preocupar-se de res; només fer-se la maleta" i el client no sabia el destí i l'activitat fins a les 48 hores prèvies a la sortida, explicaven en aquell moment els emprenedors.
Pòlissa d'assegurança pels usuaris afectats
Des de fa unes setmanes la plataforma ja no ofereix viatges ni activitats sorpreses, encara que la pàgina web segueix existint i l'Instagram de la companyia també, tot i que té els comentaris bloquejats. Pel que fa als clients afectats que no han pogut bescanviar l'activitat, des de Flappin estan enviant correus als usuaris explicant que compten amb una pòlissa d'assegurança per reclamar el servei rebre l'import invertit en el negoci.
"Els comuniquem que l'empresa compta amb una pòlissa d'assegurança i, en cas de reclamació, hauran de dirigir-la directament a l'asseguradora a través del correu electrònic: siniestros@markel.com. Per agilitzar el procés, els sol·licitem adjuntar la següent documentació: Comprovant del pagament efectuat a l'agència (justificants bancaris); Còpia del contracte, documentació o correus electrònics que acreditin el tipus de producte contractat, així com els serveis inclosos (allotjament, guia, experiència, etc.). En resum, tota la documentació proporcionada per l'agència. Acreditació del compte bancari per a l'ingrés corresponent i còpia del DNI", apunta el mail remès als usuaris afectats.
En el mateix correu, des de la societat agreguen: "Els recordem que l'Agència SURPRISE BOX EUROPE S.L. té subscrita la garantia obligatòria enfront de la insolvència en viatges combinats establerta en el Reial decret legislatiu 1/2007, de 16 de novembre, Llei General per a la Defensa dels Consumidors i Usuaris (art. 164.1), amb Markel, sent el límit d'Indemnització: 100.000 euros. Una vegada rebuda la documentació, procedim a la seva comprovació i verificació amb l'agència majorista. La companyia només pot respondre sobre la base del capital assegurat de 100.000 euros, per la qual cosa es procedirà a la prorrata entre tots els perjudicats. Quedem, doncs, a l'espera de la documentació requerida per a avançar amb aquest assumpte", acaba la nota emesa als clients.
El 2023 Flappin va anunciar un canvi de rumb
Des de l'any 2022 que SURPRISE BOX EUROPE S.L. no publica els comptes al Registre Mercantil. Segons les darreres dades, l'empresa va perdre 96.585,5 euros aquell any, enfront dels 8.924,67 negatius que va registrar el 2021. Cal recordar que a finals del 2023, Flappin va anunciar un gir a la seva estratègia per abordar l'expansió del negoci, accelerar la digitalització de la seva oferta i augmentar l'eficiència de les operacions a través de la intel·ligència artificial. En aquell moment, l'empresa comptava amb una dotzena d'empleats i presència a Espanya, Itàlia i Portugal i la seva aspiració era entrar a nous mercats europeus de cara al 2025. Per aconseguir-ho, van anunciar l'obertura d'una segona ronda de finançament valorada en 800.000 euros que, a novembre de 2023, van confirmar que tenien coberta al 70%.
En aquest moment, els 4 socis compartien capital amb el fons de capital de risc Bcombinator -una incubadora de negocis digitals i fons d'inversió liderat per l'emprenedor Erik Brieva, que va ser soci fundador d'iSoco i de Polymita Technologies- i tres business angels, "als quals se n'afegiran alguns més al tancament d'aquesta ronda", va anunciar Teixidor en el mateix moment que va fer públic el canvi de rumb. A banda del creixement, la start-up també tenia previst contractar quatre persones i confiava a duplicar les vendes, fins a arribar a una facturació d'aproximadament 2 milions d'euros.
Ara, són desenes les persones afectades pel tancament de la companyia que comptaven amb un viatge o aventura pendent i a diferents plataformes, o a les mateixes xarxes socials de Flappin, es poden llegir les males ressenyes que deixen els clients. A més, critiquen que no els responen els correus i que el telèfon de contacte que apareix no dona senyal.