La companyia Supermercats Pujol, propietària de la cadena de supermercats especialista en productes frescos Plusfresc, es mostra esperançada que el desenvolupament del polígon de Torreblanca (Lleida) —que gestiona l’Incasòl i la Paeria— sigui ja definitiu aquest 2024, per la qual cosa ha inclòs la construcció de la seva nova seu i plataforma de distribució en el pla industrial 2025-2027. El projecte suposarà una inversió de 25 milions d’euros, segons ha declarat a ON ECONOMIA el director general del grup, Francisco González.

El punt de partida per a l’estratègia dels tres pròxims anys són les previsions de seguir en la sendera de creixement de la cadena, en volum i valor. La companyia ha informat d’unes vendes de 197 milions d’euros sense IVA a tancament del 2023, amb un creixement del 6,2% respecte al 2022, un any que va ser pràcticament de transició, amb una millora de l’1,1% en la facturació. “La contenció dels preus i l’absorció dels marges han estat importants els últims anys”, explica González.

No obstant això, l’ensenya Plusfresc ha anat creixent. La companyia acumula una inversió superior als 15 milions d’euros en set nous establiments des del 2022, cinc dels quals s’executaran enguany. Aquest any també ha estat el primer en què el grup obre una botiga a una benzinera (anteriorment de Cepsa) i n'assumeix la gestió. “És una botiga on oferim 1.200 referències i que està oberta els 365 dies de l’any des de les 6 del matí fins a les 10 de la nit”, manifesta González, i admet que és una línia de negoci “que estem testejant amb aquesta primera ubicació” perquè hi ha molts canvis en els hàbits del consumidor. “Veiem que les compres són més freqüents i amb tiquets més reduïts als establiments de proximitat”, remarca. Es tracta d’un nou model de negoci, que —a diferència d’altres establiments de la competència situats a estacions de servei— manté els mateixos preus que a la resta de botigues Plusfresc.

Mentre paeixen l’experiència de gestionar l’estació de servei, el rentador de cotxes i la botiga de la benzinera situada a l’avinguda de l’Exèrcit, 44 de Lleida, coneguda com la benzinera Dalmau, el pla d’obertures no cessarà. Entre 2025 i 2027 “volem obrir tres supermercats per any, invertint 20 milions d’euros més, aproximadament”.

Pel que fa a les ubicacions, la demarcació i la capital de Lleida continuen sent prioritaris, perquè és on té els orígens la companyia propietat de les famílies Pujol i Oncins, i on ostenta una quota de penetració del 21,5%. Però Barcelona també ho és molt, i només hi té “vuit botigues, perquè és dificultós trobar espais d’entre 800 i 1.000 metres quadrats a un preu assequible, ja que l’entrada de les grans cadenes discount al centre urbà ha tensionat els preus del lloguer comercial”, argumenta el director general. Per això, s’interessen per poblacions de l’entorn amb un client potencial que respongui als objectius de la cadena que s’adreça al consumidor que valora la qualitat i el producte fresc i que no es mou bàsicament pel preu. Així, tenen la vista posada en municipis com Sant Cugat, Sabadell, Terrassa o Sant Joan Despí.

Actualment, disposa de 85 establiments —en seran 90 a finals de 2024—, ubicats a les demarcacions de Lleida —amb uns 70 supermercats—, Barcelona i Tarragona. La plantilla ronda els 1.400 treballadors, que superen els 1.500 durant la temporada d’estiu.

Un terç de les vendes són productes frescos

"El pla que tenim en marxa en aquest moment està centrat en la digitalització, la innovació i omnicanalitat, i el que denominem les 3S: sostenibilitat, empresa saludable i seguretat alimentària", explica González. El director general destaca l’aposta pel producte fresc i de proximitat. “Actualment, som una de les cadenes de supermercats amb l’assortiment de productes frescos més ampli”. El 2023, els productes frescos van representar el 37,2% de la facturació total, és a dir, més de 73 milions d’euros. “A més, la nostra aposta pel producte fresc, no només es materialitza en la varietat de producte que oferim, sinó també amb la nostra manera de treballar aquest producte. En aquest sentit, treballem amb proveïdors locals des de fa més de 30 anys, a més de formar el personal de botiga de la secció de carnisseria i peixateria a través de l’Escola de Frescos”, afirma el directiu de Plusfresc.

unnamed (3)
Interior d'un dels establiments de Plusfresc

González destaca la innovació i digitalització que assumeix la cadena per acompanyar els consumidors. L’any 2001, Supermercats Pujol va inaugurar la botiga Sunka a Lleida. Un espai creat amb la voluntat de millorar l’experiència de compra dels seus clients mitjançant espais i serveis diferencials, que serveix de prova pilot de les innovacions que la cadena aplica després a totes les botigues. En aquest sentit, de l’experiència de compra duta a terme a Sunka, actualment els establiments Plusfresc —en funció de la demanda— tenen el Racó del pernil —tallat a mà pel personal de l’establiment—, el Racó Gourmet —amb productes selectes, com embotits, salmó fumat, tòfones o caviar—, la Formatgeria —amb més de 300 varietats de formatges locals, d’importació i artesanals—, la zona del Granel —amb cereals, llegums, farines i fruits secs ecològics, entre d’altres—, el Taller de Fruita —on s’elaboraran receptes de fruita i verdura, com sucs, smoothies, aigües infusionades, fruita tallada, amanides i verdures preparades per elaborar cremes i woks, entre altres propostes—, i l’Espai Eco-Bio —amb més de 400 productes diferents—, o el celler de vins.