En paral·lel al món de la música, en qualsevol sector podem trobar casos de plagi o similituds que ens fan preguntar si les coincidències, a vegades, no existeixen. De la mateixa manera que l'any 2009, Custo Barcelona va anunciar una demanda contra la cadena catalana Desigual per copiar el seu estil d'estampació -en un cas que va quedar perdut-, també en trobem d'altres més actuals. En el món del calçat hi ha dues marques que, a primer cop d'ull, semblen pràcticament iguals gràcies al seu logotip, una V que tant pot ser vàlida per Calzados Victoria com per Veja.
La Rioja vs París
Ambdues no han entrat jurídicament a cap confrontació, però la semblança és tan òbvia que cadascú vol subratllar la seva propietat intel·lectual sense buscar cap font d'inspiració. D'una banda, Victoria és una firma espanyola amb seu a La Rioja; de l'altra, Veja, de procedència francesa i creada a París. A partir d'aquí, el silenci de Veja entorn a una polèmica latent, però no oficialitzada, i els dubtes que genera al consumidor final, constaten tota una declaració de principis: Veja no pensa entrar a la guerra, però tampoc vol respondre a res. De l'altra, Victoria tampoc ho fa, però sí públicament ha subratllat la seva autoria com a única i diferenciada per un tema d'antiguitat.
Qui és més antiga?
La marca Veja es va crear l'any 2004 per iniciativa de François-Ghislain Morillion i Sébastien Kopp, dos parisencs convençuts que la moda es pot consumir d'una altra manera. Per canviar els hàbits, van crear després de molts viatges a Sud-amèrica, especialment al Brasil, la primera marca de sabatilles ecològiques i preocupades pel desenvolupament sostenible. Així doncs, també té molta influència del portuguès i justifiquen que la V fa referència a Veja que significa "mirar" en aquest idioma.
Si anem a l'origen de Calzados Victoria ens hem de remuntar al segle passat. Fundada l'any 1915 és una firma espanyola que actualment compta amb 70 treballadors directes i hi ha registres d'utilitzar la V des de l'any 1977. Només per una qüestió d'antiguitat, Victoria ja subratlla que els primers van ser ells. A més, en l'aposta per l'ecologisme que abandera Veja, la marca de La Rioja també defensa que la seva ho és amb l'aposta del seu perfil de productes en la fabricació, però sobretot en la sostenibilitat de la fabricació. A diferència de Veja amb una major producció al Brasil, Calzados Victoria produeix el 80% de les sabatilles a Espanya: cotó cultivat a Andalusia, filat a Catalunya i teixit a Alacant, entre d'altres.
Èxits empresarials paral·lels
A partir d'aquí, els camins d'èxit empresarial que segueixen cadascuna d'elles són diferenciats. D'entrada, el preu: unes Victoria poden tenir una mitjana de 70 euros, mentre que unes Veja comencen a vendre's a partir dels 115 euros aproximadament. Veja ho justifica pel seu model de fabricació: "Vam demanar pressupost a una fàbrica xinesa per a la fabricació del nostre model Esplar. Una VEJA costaria 3 vegades menys de produir en aquesta fàbrica. A les fàbriques de VEJA al Brasil està en 18,21 € i en una fàbrica xinesa, 5,3 €. Però es faria amb materials i processos no justos ni ecològics", subratlla la companyia.
D'altra banda, la facturació. Segons les darreres dades, la companyia de La Rioja de calçat, propietat de Calzados Nuevo Milenio, va tancar l'exercici 2021 amb unes vendes de 27.532.303€ i un actiu total de 39.560.461€, un creixement interanual del 47%. Pel que fa a la francesa Veja, les darreres dades del 2018 certifiquen que es van vendre més de 800.000 parells, el 80% d'ells fora de França, és a dir, 34 milions d'euros de facturació.