El Port de Barcelona va rebre 1.915.842 creueristes en els primers set mesos d’aquest any, fins al juliol, que suposen un 3,8% més respecte del mateix període de l'any passat. En un comunicat, l’autoritat portuària precisa les operacions de passatgers en trànsit han baixat un 1% però han augmentat més del 8% les de passatgers en embarcament i desembarcament, “els que més beneficis aporten a la ciutat”. El nombre de passatgers de creuers al Port de Barcelona s'ha multiplicat per 10 en un quart de segle.
Pel que fa als passatgers de ferris, el trànsit s’ha mantingut gairebé estable, amb un petit increment del 0,6%, fins a les 922.237 persones. En total, si es comptabilitza tot el segment de passatgers, s’ha registrat un creixement del 2,7% en els primers set mesos d’aquest any, amb un total de 2,8 milions de persones.
El tràfic total del Port de Barcelona va créixer un 11% al juliol fins als 42 milions de tones. Aquesta infraestructura continua registrant creixements significatius en el tràfic de contenidors, superant els 2,3 milions de TEU, fet que implica un augment del 23% respecte al mateix període de 2023. Això és degut, en gran part, a l’increment dels transbordaments per l’impacte en el tràfic marítim de la crisi del mar Roig, segons assenyalen en el comunicat. Tanmateix, la infraestructura catalana ha estat capaç d’adaptar-se a aquesta conjuntura global i ha continuat donant servei al teixit productiu del seu hinterland, podent absorbir les crescudes del mes de juliol d’un 6,5% en importacions i d’un 8,6% en exportacions de contenidors plens.
Més granels líquids, menys de sòlids
Un altre segment que també ha experimentat un increment notable és el dels granels líquids, que han augmentat un 5,8%, amb un total de 8,06 milions de tones, destacant l’increment en el tràfic de productes químics (+96,4%). En canvi, els granels sòlids han experimentat una disminució del 9,5%, amb un registre de 2,72 milions de tones.
Les UTIs (Unitats de Transport Intermodal) han crescut un 3,1%, arribant als 259.902 camions i remolcs. Aquest increment es deu principalment a l’augment del tràfic entre Barcelona i els ports de les Illes Balears i Itàlia, mentre que el trànsit amb els ports marroquins ha continuat disminuint. Finalment, el trànsit de vehicles ha patit una disminució del 8,6%, amb un total de 441.323 unitats.
D’altra banda, el Port de Barcelona destinarà 50 milions d’euros al nou hub d’economia blava situat en els ‘tinglados’ de Sant Bertran. La primera fase del projecte s'iniciarà el setembre vinent, amb la rehabilitació d'una de les sis naus del complex, fet que permetrà guanyar 1.500 metres quadrats addicionals. L'objectiu d'aquesta ampliació de les instal·lacions és captar empreses i start-ups vinculades a la innovació relacionada amb l'economia blava.