El Port de Tarragona impulsa projectes de modernització per un import de més de 180 milions d’euros. Aquestes actuacions s’emmarquen en el pla #Ecoport2027, encarat a la transició energètica. El seu president, Saül Garreta, reivindica “l’efecte multiplicador” d’aquesta infraestructura en l’economia de la seva àrea metropolitana.

En una conferència aquest dimarts al Palau Robert de Barcelona, Garreta ha desgranat els grans projectes del Port de Tarragona. Aquest novembre es preveu signar la concessió de la nova terminal ferroviària de La Boella. Es tracta d'un projecte de col·laboració entre el sector públic i el privat que suposarà una inversió de 25 milions d'euros. Està liderat per BASF i nou empreses logístiques.

També treballen en la construcció de l’anomenada PortTarragona-Terminal Guadalajara-Marchamalo, situada a 70 quilòmetres de Madrid i que permetrà connectar amb vuit trens diaris per sentit amb la capital tarragonina. La inversió prevista és de 20 milions d'euros, amb aportació de fons europeus. Actualment, ja s'ha finalitzat la fase A de les obres i està a punt de començar la fase B. Segons precisa Garreta, els treballs han patit un retard i s'iniciaran en uns quinze dies.

Un altre projecte és el de la Zona d'Activitats Logístiques que, amb una inversió de 33,1 milions d'euros, inclou mesures per a la recuperació d’espais verds, de la Xarxa Natura 2000 i reciclatge d'aigües. Concretament, el desenvolupament de la ZAL permetrà una restauració de 370.000 metres quadrats de flora i fauna en aiguamolls costaners. Està situat entre la mateixa ZAL i la Pineda (Vila-seca) i disposarà de la màxima protecció mediambiental. La licitació es publicarà aviat i es preveu una inversió al voltant dels 2,3 milions d'euros.

Un dels projectes més importants del Port és la construcció del contradic de Ponent, al qual es preveu destinar-hi uns 100 milions d'euros. A principis d'any es va iniciar l'exposició pública de l'informe d’impacte ambiental del projecte constructiu i el seu aprofitament social en tractar-se d'una zona propera a la Pineda, a la seva platja, al passeig marítim i a l'espai de la XN 2000 dels Prats d'Albinayana. La licitació s'espera per a principis de l’any vinent.

En la conferència, Garreta ha recalcat que el Port de Tarragona és "indispensable" perquè la seva àrea metropolitana "funcioni", tant en l'àmbit de la indústria química, com del turisme, del sector serveis, de la recerca a través de la Universitat Rovira i Virgili i des del vessant cultural. Garreta ha indicat que, l'any 2021, va ser el cinquè port amb més activitat i, l'any 2022, el setè, un descens causat pel retrocés en el tràfic d'hidrocarburs.

Port de Tarragona va registrar l’any passat un trànsit de més de 30 milions de tones de mercaderies. Amb uns ingressos de gairebé 64 milions d’euros, la pujada suposa un 20% més que en l’exercici anterior. Cereals, pinsos i farines van establir un rècord històric amb 5,95 milions de tones, superant els 5,76 milions de l'any 2019. Els moviments de mercaderia general, amb 1,61 milions de tones, va aconseguir el segon millor registre.