El ferrocarril guanya protagonisme al Port de València amb més trens, més llargs i més contenidors moguts sobre raïls. Durant l'any passat van entrar o van sortir del recinte portuari valencià 4.634 trens, un 9% més que a l'exercici 2021, el que equival a una mitjana de tretze trens al dia, noranta a la setmana i 380 al mes. Amb tot, el Port de València s'ha marcat l'objectiu d'augmentar considerablement el protagonisme del tren davant el tràfic per carretera per a l'entrada i la sortida de mercaderies. La quota ferroportuaria en el moviment de béns i productes, encara és baixa, entorn del 4%, pel que el recinte preveu invertir 240 milions en els propers anys per apropar-se a la mitjana europea, que és del 18%.

Segons les dades del tràfic ferroportuari del Port de València, durant 2022 un total de 4.634 trens van entrar o van sortir de les dàrsenes valencianes davant els aproximadament 4.200 de 2021. Davant els 90 trens setmanals, el 2021 van ser 80. A més, la longitud mitjana d'aquests va ser de 495 metres per 485 de l'exercici anterior, mentre que el nombre de vagons el 2022 va ascendir a 87.070 davant 76.563 de 2021, la qual cosa representa un avenç del 15%.

El 2022, es van transportar un total de 2.230.683 mercaderies per ferrocarril, un 8% més que el 2021, i es van utilitzar 236.142 TEU (contenidor estàndard de 20 peus), 21.594 contenidors més que l'exercici anterior el que suposa un increment del 10%. A més, la dada de contenidors mostra en els últims anys una evolució a l'alça, el 2021 la quota de contenidors moguts per tren davant el total del Port va ser del 7,8%, una xifra que el 2022 es va situar en el 8,9%.

El president de l'APV, Aurelio Martínez, ha posat de relleu l'"esforç inversor" de 240 milions d'euros que anirà enfocat a "continuar incrementant aquesta quota de tràfic, apostant pel tren, les línies de llarg recorregut, els punts de càrrega, el suport a les connexions ferroviàries i la millora de les infraestructures de la nostra xarxa interior".

CORREDORS FERROVIARIS CST 2023 page 0001

Durant aquests anys estan previstes inversions properes als 240 milions d'euros per afavorir l'accessibilitat i millora de la xarxa ferroviària de Valenciaport, en concret amb la remodelació de la xarxa ferroviària al Port de València, l'electrificació de via, l'adaptació de la xarxa a l'ample europeu, l'accés ferroviari al Port de Sagunto o la millora de la línia València-Terol-Saragossa, entre altres.

Les actuacions van en la línia marcada pel Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana a través de la iniciativa Mercancías 30, amb la que es pretén potenciar el transport ferroviari de mercaderies com a eix vertebrador de les cadenes logístiques multimodals des de la perspectiva de la recuperació econòmica i la consecució dels objectius de descarbonització i sostenibilitat del transport. Per a això, es destinaran 8.000 milions d'euros en infraestructures i digitalització, a més d'un programa d'ajuts inclòs en el Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència.

Autopista ferroviària amb Madrid

Així, per exemple, s'està jugant per infraestructures clau com el Corredor Càntabre-Mediterrània, "fonamental" per afavorir la tasca de les empreses exportadores d'Aragó, Navarra, La Rioja i el País Basc al Port de València. L'APV també ha firmat un protocol, juntament amb ADIF i la firma Tramesa, per impulsar la primera autopista ferroviària que enllaci el recinte portuari amb Madrid, una iniciativa que l'empresa encarregada del projecte ampliarà amb una altra connexió que una el recinte valencià amb Portugal.

A més, el Port de València destaca l'"esforç i compromís" de les empreses que operen a Valenciaport. En aquest sentit, MSC va posar en marxa un servei ferroviari dedicat exclusivament al transport reefer (refrigerat) entre València i Saragossa. Per la seva part, la naviliera francesa CMA CGM disposa també d'un servei ferroviari entre el recinte valencià i Saragossa. Així mateix, CSP Iberian Rail ha sumat un nou enllaç amb Lisboa/Leixões, el primer que creua la península de costa a costa, amb què aprofundeix en la seva estratègia de convertir-se en un operador logístic intermodal global. A això cal afegir els serveis que ofereix amb Madrid, Saragossa o Vitòria. De fet, al recinte valencià operen una desena d'empreses ferroviàries diferents que enllacen amb els principals corredors d'Espanya: Corredor Central, Corredor Mediterrani i Corredor Cantàbric.

Madrid, principal origen i destinació

Madrid continua sent l'origen/destinació, aglutinant 7 de cada 10 mercaderies i el 67% dels TEUs. Bilbao guanya quota amb el 7% de mercaderies i el 5% dels contenidors, seguit de Saragossa amb xifres similars. Cal destacar que entre la capital aragonesa i el Port de València es mobilitzen el 87% dels cotxes que arriben al recinte valencià per ferrocarril.

La tendència per als propers anys és que la quota del ferrocarril segueixi en augment, tant a València com a Sagunto, port aquest últim on s'està treballant en l'accés ferroviari. Segons destaca en un comunicat l'Autoritat Portuària de València (APV), en els últims anys s'ha incrementat la interconnexió ferrocarril-mar per al transport de mercaderies.