Aena té en projecte la construcció de dues noves sales VIP a l'aeroport de Josep Tarradellas Barcelona-El Prat. Una a la terminal T1, a la zona embarqui, de 900 metres quadrats; I una altra en la terminal T2, també a la zona d'embarcament, d'uns altres 960 metres. Encara que l'empresa pública ja les té en el seu full de ruta, les obres i les dates d'inici dels serveis dels nous espais estan pendent de definir.
Quan es posin drets, Aena assolirà les sis sales VIP a El Prat i serà l'aeroport que més espais prèmium ofereixi als passatgers. Actualment, Madrid compta amb cinc sales. Mentre que Barcelona i Mallorca, disposen de quatre cada una. No és una cosa aïllada, en total Aena té 29 sales VIP repartides en 18 aeròdroms.
A Coruña, Vigo, Màlaga, Menorca, València, Alacant o Sevilla, entre d'altres, també ofereixen aquest servei. La demanda de sales VIP s'ha disparat durant els últims anys i està impulsat a Aena a la modernització d'alguna d'elles i a la construcció de noves als diferents aeroports del país.
Els ingressos per l'ús d'aquestes sales s'estan convertint en un caramel per a Aena. En el conjunt de l'any passat, la gestora aeroportuària va facturar 120 milions d'euros. I en els sis primers mesos d'aquest exercici, uns altres 70,6 milions, un 30% més. "El creixement és conseqüència de l'augment del nombre d'usuaris i de l'aforament disponible més gran", explica la gestora aeroportuària.
Respecte al primer semestre de 2023, Aena ha ampliat la capacitat a 7 dels 18 aeroports que ofereixen aquest servei, si bé, en el cas dels aeroports de Tenerife Sud, Gran Canària i Eivissa, les places disponibles s'han vist reduïdes per les obres de millora que s'estan duent a terme.
Atès el potencial i l'alta demanda que té aquest servei, Aena vol explotar-lo més. Així, a començaments d'aquest 2024, la companyia que presideix Maurici Lucena fins i tot va buscar (a través de licitació pública) a una consultora que li analitzés i definís com millorar el model actual de les sales VIP que ofereix.
És a dir, va consultar com podia treure més rèdit econòmic aquests serveis. Aena vol que les seves sales tinguin el caixet de les d'altres aeroports internacionals, d'Europa i de l'estranger. Però també cobrar conforme a això.
Aena treu a concurs les sales VIP d'El Prat: pagarà fins a 100 milions
D'altra banda, Aena ha tret a concurs la gestió de les quatre sales VIP de l'Aeroport del Prat en un contracte públic que ascendeix a més de 100 milions d'euros. En aquest explica que la futura empresa que gestioni aquests espais, ho farà per dos anys. Encara que pot prorrogar-se dos anys més.
I també avança que en lloc de quatre sales, poden ser sis si es construeixen les que té planejades per a la T1 i T2 "durant el període de durada d'aquest expedient o les seves pròrrogues". Si aquest és el cas, i la gestió s'estén durant quatre anys i a sis sales, desemborsarà un total de 109 milions d'euros.
L'objectiu d'aquesta licitació, explica Aena, és la contractació d'una empresa de serveis de "reconegut prestigi i capacitat per gestionar amb eficàcia i flexibilitat de manera integral tots els serveis a deixar a les Sales VIP de l'Aeroport Josep Tarradellas Barcelona-el Prat". L'empresa, a més, ha de prestar els "serveis adequats" per satisfer la demanda existent i augmentar la satisfacció del passatger, afegeix.
Juntament amb les sales VIP Canudas, Colomer, Pau Casals i Joan Miró, l'aeròdrom català (que és el segon per tràfic de passatgers a Espanya després del de Barajas) també compta amb una sala prèmium i sales segmentades. Durant alguns anys Aena ha dut a terme la seva gestió, però ara contractarà a una empresa externa que s'encarregui de la seva operativa diària.