"Preocupats, ocupats i molt atents". Així estan els treballadors de les 17 fàbriques d'automoció que hi ha a Espanya i, per contagi, els del miler d'empreses de components de l'automòbil. En conjunt, 205.000 llocs de treball el setembre, segons l'EPA, als quals s'afegeixen 325.000 entre venedors i mecànics. L'autor de la frase és Gerardo Cortijo, responsable de política industrial de CC.OO. Una preocupació que també envaeix Jordi Carmona, responsable del sector d'automoció, de FICA-UGT, que comença l'entrevista reconeixent que "la situació és agitada".
Aquest últim ressalta entre les preocupacions més grans, l'entrada en vigor de la retallada d'emissions imposada per Brussel·les que porta aparellades multes milionàries als fabricants que no aconsegueixin rebaixar-les. Allò que sembla dificil de complir per a diversos grups d'automoció. A partir de 2025, el conjunt dels cotxes que cada marca vengui a la Unió Europea no podrà superar de mitjana els 95 grams de CO2 emesos per quilòmetre recorregut. El que imposa dues alternatives, segons Carmona: o continuen venent cotxes de combustió (davant de la falta de demanda dels electrificats) i abonen multes que el sector ha xifrat en 16.000 milions; o redueixen la venda dels gasolina i dièsel per no sobrepassar el límit.
Per a Carmona, qualsevol de les dues opcions tindrà conseqüències en l'ocupació. Si s'abonen les multes, hauran de retallar les inversions i recuperar aquests diners, el que suposarà ajustaments laborals i, si opten per reduir la producció, l'ajustament d'ocupació és evident. De fet, Wayne Griffiths, conseller delegat del grup Seat, ha declarat que si no poden vendre a Europa el seu nou elèctric, el Tavascan, hauran de deixar de produir cotxes de combustió a Martorell amb el consegüent trencament per a l'ocupació. "Cap de les dues alternatives no serà bona per als treballadors", remarca el responsable del motor de UGT. Segons la seva opinió, si Brussel·les no fa marxa enrere en les sancions, "hi haurà repercussions negatives per a totes les fàbriques espanyoles".
Calma tensa
Una preocupació que no s'ha materialitzat en amenaces reals, ja que ambdós representants assenyalen que a cap de les fàbriques no s'ha traslladat als comitès d'empresa mesures previstes. Res de res, almenys de moment. El que suposa quedar-se al marge de les retallades del grup Volkswagen a les marques Volkswagen i Audi que no afectaran les dues plantes que té a Espanya: Martorell, a Barcelona, i Landabën, a Navarra. Tampoc no arribaran els acomiadaments de Nissan a les factories d'Àvila i Cantàbria, ni els 4.500 del fabricant de pneumàtics de Michelin a les seves instal·lacions de Vitòria.
La planta de Mercedes a Vitòria pateix l'impacte de les caigudes de vendes, encara que es compensaran amb reducció de torns, sense acomiadaments gràcies a la concessió d'un nou model. La factoria de Ford, que està pendent que la multinacional nord-americana l'assigni un nou model -un híbrid endollable- passa per una etapa de falta de càrrega de treball, la qual cosa suposa una preocupació en ambdós sindicats, agreujada pels efectes de la DANA a les instal·lacions d'Almussafes. Però tret d'aquest cas, no hi ha problemes imminents en la resta de les fàbriques, amb models en cartera per aguantar els pròxim anys. Cortijo ressalta la competitivitat de totes elles, amb una productivitat guanyada al llarg d'aquests anys amb uns processos industrials a l'altura de qualsevol factoria a nivell mundial. "El mateix president de Renault, Luca de Meo, ha ressaltat l'eficiència de les fàbriques espanyoles", remarca el líder sindical de CC.OO. I la coneix bé, ja que ha estat molts anys al capdavant de Seat i de la patronal Anfac.
Però encara queden incògnites per aclarir. El conseller delegat de Stellantis, Carlos Tavares, no ha descartat ajustaments en el seu grup, inclòs el tancament de fàbriques, encara que no ha donat detalls. El seu argument és que les marques xineses s'han quedat amb un 10% del mercat europeu, la qual cosa exigeix reajustar la producció, clarament a la baixa. Preocupant, ja que el fabricant compta amb dos rasclis factories a Espanya, a Vigo i a Saragossa, i una de dimensions més reduïdes a Madrid. Mercedes, ha anunciat fa uns dies que se centrarà a augmentar l'eficiència i millorar els costos en totes les categories, inclòs personal, després que la debilitat al mercat xinès llastés els seus guanys en el tercer trimestre
Milers d'acomiadaments
A més, els anuncis al sector posen els pèls de punta. BMW -sense fàbriques a Espanya- ha anunciat l'acomiadament de 8.100 treballadors; l'empresa de components Repuestos ZF prescindirà del 25% de la seva plantilla a Alemanya; Bosch, el principal fabricant mundial de recanvis, uns altres 4.000; el de pneumàtics Continental, 7.000 més; Dacia, del grup Renault, també prescindirà de treballadors en les seves plantes de Romania i Fornia, l'antiga Faurecia, amb diverses plantes a Espanya, ha anunciat una retallada de 10.000 persones. S'entén la inquietud de Carmona, quan parla que "és tot agitat" i de Cortijo, que resumeix la situació en "preocupació generalitzada del sector".
El sindicalista de UGT, predominant entre els trabajadore de les factories d'automòbils, atribueix la preocupació en les plantes espanyoles per la conjunció, gairebé diabòlica, de dos factors. D'una banda, les incerteses al voltant de la transició cap a l'electrificació dels cotxes per la mala acollida dels europeus i la caiguda de vendes aquest any en relació amb el passat. I, per un altre, els nuvolots que planen en la indústria amb les retallades imposades per la Comissió Europea a les emissions amb fortes sancions.
Per la seva part, Cortijo assenyala que en el seu sindicat estan "preocupats" pels missatges de retallades d'ocupació i tancaments de plantes llançats aquestes últimes setmanes; "ocupats" treballant perquè, segons el sindicalista, la transformació que està vivint el sector obre oportunitats per a un país, com Espanya, el segon fabricant d'Europa, i finalment, "atents" a com evolucionaran les coses els propers mesos.