Ouigo i Iryo han entrat en l'alta velocitat amb preus de demolició. En el trajecte Madrid-Barcelona, els passatgers que van viatjar a l'AVE de Renfe l'any passat van pagar més del doble que aquells que van viatjar amb els seus competidors, segons un estudi elaborat per la Comissió Nacional del Mercat i la Competència (CNMC). En aquest s'indica que, el preu mitjà d'un bitllet de Renfe en aquest trajecte va ser de 78 euros entre octubre i desembre, un 110% més que el d'Iryo, que va ser de 37 euros i un 85% més que el d'Ouigo, que va ascendir a 42 euros.
El preu mitjà més elevat també ho va oferir l'AVE de Renfe en el trajecte Madrid-València, va ser de 50 euros davant els 19 euros d'Iryo, la qual cosa suposa una diferència del 160% segons les dades de la CNMC, que en el seu estudi no només ha analitzat els preus, també com es reparteixen ara la quota de mercat en aquestes rutes i com ha crescut el nombre de viatgers.
L'obertura a la competència del corredor Madrid-València, que explica des de l'any passat amb els dos serveis de Renfe (Ave i Avlo), a més d'Ouigo i Iryo, va duplicar el seu nombre d'usuaris en l'últim trimestre de 2022, fins a superar el milió passatgers. En el cas del Madrid-Barcelona, obert a la competència el maig de 2021, els viatgers van fregar els 3 milions, un 35% més.
La CNMC destaca que en les connexions on només opera Renfe la demanda de 2022 es va mantenir per sota dels nivells prepandèmia, a excepció del trajecte Madrid-Alacant, que ja ha recuperat el seu tràfic habitual. Però en Madrid-Sevilla, per exemple, encara es va situar un 20% per sota dels nivells de 2019.
L'entrada de nous competidors també ha canviat les quotes de mercat. Al corredor Madrid-València, Ouigo va assolir el 36% del total de passatgers en el seu primer trimestre d'operacions. Mentre que Iryo, que només va operar 15 dies el 2022, va aconseguir el 0,8%. Per la seva part, la quota de l'AVE de Renfe es va reduir fins i tot 42,4% i la de l'Avlo (el seu tren low cost) fins al 20,9%.
Al corredor Madrid-Barcelona, Ouigo va mantenir el 29,1% del tercer trimestre. Iryo, actiu des de mitjans de novembre de 2022, va assolir el 4,2%, Renfe viatgers, es va quedar un 54% amb l'Ave i un 12,7% amb l'Avlo.
Els nous plans de Renfe
Renfe té plans per fer més assequibles els seus trens. La companyia pública vol realitzar totes les rutes que actualment fa l'AVE, que és el tren 'car', però amb el seu tren 'barat', Avlo. L'objectiu, expliquen, és que es converteixi en un servei "universal i accessible" per a un major nombre de persones.
Fa des d'estiu de 2021 que Avlo està vigent, Renfe el va posar en marxa després de l'alliberament del sistema ferroviari, quan es va donar entrada a la francesa Ouigo i la italiana Iryo. Fins ara, les tres empreses havien anunciat que, després de Barcelona i València, viatjarien des de Madrid a Alacant, Sevilla i Màlaga.
Però Avlo anirà més enllà, ja que en repetir totes les rutes que actualment fa l'AVE, arribarà a un total de 40 ciutats espanyoles. La nova estratègia de Renfe estarà a punt des d'aquest 2023, segons fonts properes a l'empresa, que expliquen que aniran incorporant els nous serveis "segons vagin arribant els trens".
D'aquesta manera, l'AVE s'enfocarà en un públic més destinat a viatges de treball i empreses, mentre que Avlo serà un transport més popular per a la resta de viatgers. Si bé, la diferència de preus és considerable. Doncs la companyia ha posat a la venda els bitllets d'Avlo per al servei Madrid-Alacant a preus des de 7 euros, mentre el mateix en trajecte amb l'AVE pot assolir els 60 euros.