El grup agroalimentari bonÀrea Corporació va finalitzar l’exercici passat amb una facturació de 2.720 milions d’euros, experimentant un descens anual del 3,6%. No obstant això, el resultat net del grup cooperatiu ha estat de 81,30 milions, un 17% més sobre els 69,36 milions de 2022. L'àrea de negoci d'alimentació humana, que va facturar 1.447 milions d'euros (un 9,8% més que el període anterior), ha estat fonamental per aconseguir que el benefici total del grup hagi augmentat un 17% respecte al 2022, segons els comptes anuals i l'informe de gestió que ha aprovat aquest dijous la junta general d’accionistes, celebrada a Guissona (Lleida).
El balanç s’atribueix a factors com la volatilitat dels preus de les matèries primeres, una producció de pinso menor amb relació a l'exercici anterior, i la baixada mitjana dels preus i volum de litres a les benzineres han estat factors que han impactat la facturació global de la Corporació, segons ha informat la companyia, després de la presentació de les xifres per part del president del grup, Jaume Alsina, i el seu conseller delegat, Ramon Alsina. Durant la Junta, el president Jaume Alsina ha remarcat que “en un moment socioeconòmic desafiant, continuem fent un fort esforç inversor per reforçar el nostre model de negoci totalment integrat dins l'àmbit rural”. El també fundador del grup ha destacat l’estratègia i solidesa de la companyia, “que ens permet crear valor i dinamitzar l'activitat econòmica generant oportunitats a l'entorn".
De cara a 2024, el grup agroalimentari bonÀrea Corporació preveu invertir 110 milions d'euros, per continuar desenvolupant les diferents àrees de negoci. Dels recursos totals, el percentatge més, un 27%, es destinarà al pla d’expansió de la xarxa de botigues. La companyia destinarà 35 milions a la compra de nous locals i la seva adequació, cosa que permetrà complir amb el pla d'obertura de 23 nous supermercats bonÀrea, així com el trasllat i l'ampliació de 14 punts de venda més, com va avançar fa unes setmanes ON ECONOMIA. Aquest pla de creixement que configurarà una xarxa de més de 600 establiments ha rebut aquest dijous el vistiplau de la Junta General d'Accionistes, que ha tingut lloc a Guissona (Lleida).
Una altra de les partides, de 30 milions, servirà per progressar en les obres de construcció del nou centre d’alimentació i distribució d'Épila, a Saragossa. En concret, s’iniciaran les obres de les futures naus de líquids i de petfood, així com les instal·lacions, estructures i maquinària per a la nau logística en primera fase de shuttles. El projecte d’Épila comportarà una inversió global de 400 milions d'euros, i preveu ocupar a més de 4.000 treballadors en un futur. A finals del 2023, ja s'havien invertit un total de 200 milions d'euros en aquesta construcció que té com a objectiu que bonÀrea disposi de tot el cicle productiu complet també a Aragó.
La millora de les instal·lacions existents també serà prioritària per al grup que abocarà uns 20 milions d’euros a diversos actius. Entre ells, el centre carni de Guissona per a la posada en marxa de noves línies als escorxadors, així com per a l'actualització d'algunes línies de la fàbrica d’elaborats i l’actualització de magatzems; i també a la plataforma logística de Gavà (Barcelona). Aquestes inversions continuaran ajudant a millorar l'eficiència i la sostenibilitat dels processos productius i logístics, segons ha detallat la companyia.
bonÀrea tindrà cinc noves benzineres
Pel que fa a l'alimentació animal, les previsions de noves inversions se situen als 4 milions d'euros, mentre que les activitats del departament d'enginyeria rebran 13,5 milions d'euros, pràcticament el doble que l'any anterior quan la partida fou de 7 milions, destacant com principal projecte l'obertura de 5 noves benzineres bonÀrea.
En paraules de Ramon Alsina, conseller delegat de bonÀrea Corporació, “el passat lustre vam aconseguir superar una inversió acumulada de 600 milions d'euros, xifra rècord a la nostra història. A futur, tenim la vocació de continuar consolidant el nostre model únic sense intermediaris, creixent en àrees estratègiques i reforçant la nostra xarxa d'establiments i tots els processos productius de la companyia, així com apostant per la innovació i la sostenibilitat”, segons un comunicat.