Air Europa és l'única gran aerolínia espanyola que continua sense recuperar les xifres de passatgers que transportava abans de la pandèmia. La seva mida fa que romangui dins del top five, però els seus números s'allunyen molt dels de 2019. Ni el boom turístic que es viu a Espanya després de la crisi sanitària, ni els viatgers rècord que registren els aeroports del país cada mes, ni la forta recuperació de les seves principals competidores (Iberia, Vueling, Ryanair…) que superen folgadament les dades del 2019, han ajudat la companyia aèria del grup Globalia.

Segons dades d'Aena, en el primer semestre del 2024, Air Europa va transportar 8,5 milions de passatgers des de o cap als aeroports espanyols. La xifra, si bé supera en 400.000 viatgers a la del mateix període de l'any anterior, encara és gairebé un 7% inferior a la de 2019. Entre gener i juny d'aquell any, l'aerolínia va moure 9,1 milions de persones.

En conseqüència, l'empresa que dirigeix Jesús Nuño de la Rosa ha perdut quota de mercat. A tancament de juny, Air Europa concentrava el 5,9% davant el 7,1% del 2019. Al contrari, les seves tres principals competidores han anat guanyant terreny. Així, Ryanair, que és l'aerolínia que més passatgers mou a Espanya, assoleix ja el 21,5% de quota, davant el 18,4% prepandèmia.

Ryanair ha transportat 31 milions de persones en els primers sis mesos de l'any a Espanya davant els 23,5 milions de 2019. Per la qual cosa ha crescut un 32% i es consolida com l'aerolínia líder al país; El segueix Vueling amb 22,6 milions de passatgers fins a juny i un 15,7% de quota de mercat.

Ryanair creix un 32%, Vueling un 16% i Iberia un 11%

La companyia aèria amb seu a Barcelona creix prop d'un 16%, ja que l'any anterior a la pandèmia de la Covid va transportar a 19,5 milions de passatgers i la seva quota assolia el 15,3%; Per la seva part, Iberia es manté com la tercera companyia amb més moviment del país en transportar 10,9 milions de passatgers entre gener i juny, assolint així un 7,6% de quota de mercat.

La firma ha crescut un 11% en aquests cinc anys i sumant la seva filial Iberia Express, un 19%. En conjunt, el nombre de passatgers transportat per les dues aerolínies aquest 2024 assoleix els 17,5 milions i la quota de mercat és del 12,2%; Per passatgers i quota de mercat, la quarta aerolínia més gran del mercat és Air Europa i la cinquena, easyJet, que igual com l'anterior, no s'ha recuperat de les xifres prepandèmia.

En concret, la low cost ha transportat 7,7 milions de passatgers a Espanya en la primera meitat d'aquest exercici, davant els 8,3 milions de llavors. Les dades de tràfic de passatgers per aerolínies que elabora Aena també inclouen en el top ten companyies com Binter, Air Nostrum, Eurowings o Jet2.Com, que ja transporten a més passatgers que el 2019 i han guanyat quota, de mercat.

De manera que només l'espanyola Air Europa i la britànica easyJet, continuen encallades. Air Europa, a més, ja no compta amb el suport d'IAG per créixer. El hòlding que dirigeix Luis Gallego i que és propietari d'aerolínies com Iberia, Vueling, British Airways o Level, va decidir el passat 1 d'agost frenar la seva compra, encara que continuarà controlant un 20% de la seva capital.

IAG va cancel·lar l'1 d'agost la compra del 80% restant d'Air Europa

Malgrat això, Globalia (matriu d'Air Europa) defensa que pot continuar creixent en solitari tot i que encara té pedres al camí, com el préstec ICO que va sol·licitar a la banca durant la crisi de la Covid i que ascendeix a 141 milions d'euros i el rescat de 475 milions desemborsat pel govern espanyol. En total, Air Europa es va endeutar en més de 600 milions d'euros durant la pandèmia.

El grup turístic de la família Hidalgo defensa la seva viabilitat i recorda que va tornant els seus préstecs en el termini marcat. De fet, espera liquidar aquest estiu el crèdit ICO i acabar de tornar el rescat el 2026. També confia a anar augmentant la seva flota i elevar capacitat, aspirant a recuperar aviat les xifres prepandèmia.