L’enginyeria B-Tech, soci amb QEV Technologies al D-Hub d’Electromobilitat que reindustrialitza l’antiga Nissan, segueix treballant en un pla tècnic per ultimar un acord definitiu amb el fabricant Chery, pel qual aquesta marca xinesa muntaria a Zona Franca alguns dels seus models elèctrics adreçats al mercat espanyol i europeu. El projecte reforçaria la càrrega de treball prevista en el pla industrial que el D-Hub ha dissenyat i avalaria pràcticament un 30% dels 500 llocs de treball que ha previst generar aquest any i que es cobriran amb exempleats de Nissan.
El conseller delegat de B-Tech, Rafael Ruiz, considera que si no hi ha “factors externs” que puguin influenciar en la decisió dels responsables de Chery, el pacte tirarà endavant en els pròxims mesos. A finals del mes d’abril passat, la companyia xinesa es va comprometre a analitzar la viabilitat de muntar uns 50.000 vehicles a Barcelona, principalment de la marca Omana, especialitzada en els cotxes urbans (crossover), que vol introduir als mercats europeus.
La càrrega de treball que aquest acord consolidaria tot el procés que s’ha engegat a Zona Franca, amb l’arribada de la marca de micromobilitat Silence -que ja ha començat a produir- i amb la fabricació dels vehicles elèctrics Zeroid per part de QEV i B-Tech i el rellançament de la marca Ebro, el primer vehicle industrial de la qual s’ha presentat aquest dijous al saló Automobile Barcelona. Amb tot, la prudència regna entre totes les parts implicades, ja que inicialment el que volia Chery era fabricar ell directament a Catalunya -i també va plantejar opcions a Espanya- els vehicles per comercialitzar a Europa. Així ho van expressar recentment les patronals que van liderar portar Chery a Catalunya, Foment del Treball i la Unió Patronal Metal·lúrgica (UPM), a finals de l’any 2020 quan Nissan va anunciar el tancament, per tirar endavant la reindustrialització de Zona Franca. Les patronals van valorar positivament l’entesa inicial, “la primera pedra d’un projecte de gran envergadura per al futur industrial de tot el país”. Cal dir, també, fa més de deu anys, el 2010, ja s’havia donat per fet que Chery tindria una planta de producció a Catalunya; un projecte que mai va tirar endavant.
Ara, amb molta cautela també, els sindicats majoritaris esperen que el projecte sí que arribi a bon port. Fonts sindicals afirmen que els plans de contractació del D-Hub s’estan “complint”, però que “tot va molt lent”. Ara mateix ja hi ha uns cinquanta extreballadors de Nissan contractats per assumir l’adequació dels espais fabrils -que porten gairebé dos anys tancats- i per la posada en marxa de les línies de muntatge -d’aquestes, unes quinze, corresponent a càrrecs intermedis per a les seccions de muntatge, pintura, soldadura, manteniment, recursos humans...-, i s’han incorporat dotze persones per al manteniment i habilitació de les naus. Els sindicats i la direcció del hub treballen en l’estructura d’un pla de treball per facilitar la progressiva incorporació de fins a cinc-centes persones d’aquí a finals d’any, del total de mil dues-centes previstes. Segons va assegurar recentment el conseller delegat de QEV, Joan Orús, aquesta xifra es podria assolir en el primer trimestre de 2024.