La Barcelona Deep Tech Summit ha reunit tot l'ecosistema deep tech més rellevant d'arreu d'Europa: emprenedors, startups, corporacions i inversors. Amb tan sols dues edicions, aquest certamen s'ha consolidat amb un aparador de ponents d'altíssim nivell que se senten atrets per una jornada que aborda els temes de més actualitat com la Intel·ligència Artificial, la robòtica o la indústria 4.0 d'una forma directa i molt precisa.

A tall d'exemple, Ariadna Font, creadora de l’àrea d’ètica dels algoritmes a Twitter, ha estat una de les convidades més destacades i a la llista se sumen sectors tan diferents com, en aquest cas, la mateixa cosmètica i perfumeria. És el cas de Puig que, a les portes de confirmar que entra en borsa a partir del 2024, la seva vicepresidenta en innovació i tecnologia, Camila Tomas, ens detalla per ON ECONOMIA, com aquesta empresa ha revolucionat el mercat actual gràcies als avenços en el departament de Innovación y Tecnología.

Camila colour home 2019
Camila Tomas, vicepresidenta de Puig

Una aplicació amb 24.000 productes reunits

Les dues principals novetats de Puig és la venda online a través de WikiParfum i una màquina amb una capacitat olfactiva sense precedents anomenada AirParfum. Anem a pams: "Puig ha tingut la valentia de desenvolupar una solució que, en la indústria molt marcada pel luxe i grans players que estan a França, és acceptar que el meu competidor fa una tecnologia que ven producte i, per això, hem desenvolupat el primer cercador, la Wiki Parfum, per vendre en botigues online i offline pels nostres productes, però també els que no són. Hem comprovat que la gent es despista massa en aquest sector perquè, d'entrada, no coneixem les classificacions olfactives i és normal, però a l'hora de comprar-ne un és important. A més, cada comerç fa les seves pròpies interpretacions sobre els perfums, no hi ha una classificació que la gent entengui i això no s'havia solucionat encara", constata Tomas.

Wikiparfum Web MockUp 6
Wikiparfum Web

La competència compra la idea a Puig

Amb els vins passa el mateix, però hi ha aplicacions i s'ha escrit sobre el tema. A més, també tenim més vocabulari gustatiu que olfactiu. Aquesta mena de gran enciclopèdia que ajuda a comprar un perfum ofereix fins a 24.000 productes de forma visual i, a més, també en català. Grans marques com Sephora, Macy's, Alibaba o Allotino han comprat aquesta start-up de Puig. "Tan sols amb aquest sistema, ja venem un 5% més a nivell online, gràcies a la visualització de les olors a través de la descripció de les flors, les essències, entre d'altres", afegeix Tomas. "El mateix passa quan et diuen en un tast si pots deduir la nota afruitada d'un vi". Per això, la multinacional català "seu amb els competidors" per oferir aquest sistema que ven de forma directa, però també a través de tercers. De fet, el ticket online ja se situa en el 29% de les vendes dels darrers sis mesos de Puig.

La descripció il·lustrada del perfum
La descripció il·lustrada del perfum

Extreure l'alcohol del perfum

L'altra gran aposta és AirParfum: "Gent jove no entra a les perfumeries, hi ha dades als Estats Units que ens ho certifiquen i, en general, hi ha molta saturació olfactiva quan entres en un establiment". De fet, quan nosaltres hi accedim, podem olorar de 300 a 1.000 perfums, depèn del tamany de la botiga i també està demostrat que hi ha molta rotació de personal de venda. Per revertir aquesta tendència, també des del sector minorista, AirParfum, de Puig, és un codomitzador que permet olorar un centenar de perfums sense saturar el nas. Com s'ho fa? "Una màquina es connecta amb l'ecosistema digital i és com mirar fotografies. Hem patentat el sistema des de Puig i, de la molècula que t'arriba al nas, extraiem la part de l'alcohol, fem una mena de liposucció per treure-ho i tan sols surt una partícula molt petita que t'arriba al nas, sense saturació, com quan olores en pell, i la petjada de carboni és molt petita". Actualment, ja està al Japó, Corea, arreu d'Europa o els Estats Units.

MH LCP CDG 036
AirParfum de Puig

L'invent ja troba altres línies de negocis, com les subhastes de quadres. A la Christie's de Londres faran la seva primera subhasta aquest desembre acompanyada d'olors de perfum ja que, sense l'alcohol, no hi ha "cap perill de perjudicar les obres d'art", sosté Tomas.