La firma de cosmètica Puig començarà a cotitzar aquest divendres a un preu de 24,5 euros per acció, el més alt de la forquilla fixada al fullet, el que suposa una capitalització borsària de 13.920 milions d'euros en la qual serà la sortida a borsa més gran d'Europa des de començament d'any.
En concret, les accions de la companyia catalana, que contemplava un rang de preus d'entre 22 i 24,50 euros per acció per debutar en borsa, cotitzaran en les Borses de Valors de Barcelona, Madrid, Bilbao i València amb l'etiqueta de cotització 'Puig' a través del Sistema d'Interconnexió Borsària (Mercat Continu).
La tradicional cerimònia del toc de campana, que marca l'inici oficial de la sessió de negociació de la companyia als mercats, tindrà lloc avui a les 11.15 hores a la Borsa de Barcelona i serà el president de Puig, Marc Puig, l'encarregat de realitzar-la.
"Avui s'obre un nou i decisiu capítol en els 110 anys d'història de Puig. El preu de la nostra oferta reflecteix la important demanda dels inversors i és un reconeixement del dur treball i la dedicació infrangible de tots els equips de Puig, que demostren creativitat i passió per la innovació cada dia," recalcava el president executiu de Puig, Marc Puig.
La companyia ha assenyalat que l'oferta ha estat sobresubscrita múltiples vegades en tot el rang de preus, la qual cosa demostra "la important demanda d'inversors institucionals internacionals i nacionals". De fet, després de l'obertura del llibre d'ordres per part de les entitats col·locadores un dia després d'anunciar la sortida a borsa, la firma de cosmètica va aconseguir ja la sobresubscripció de l'oferta, la mida del qual és de fins a 3.000 milions d'euros.
Fonts coneixedores de l'operació han assenyalat a Europa Press que "hi ha hagut molta demanda", la qual cosa garanteix l'operació, tenint en compte que hi ha hagut prou ordres per part d'inversors per cobrir la mida de l'oferta. L'operació, dirigida a inversors institucionals, consisteix en una oferta pública de subscripció (OPS) de noves accions de classe B (51,02 milions de títols), amb menys drets polítics, i una oferta pública de venda (OPV) d'accions en mans de la família Puig.
Així, amb el tram de l'OPS la firma ha aconseguit uns ingressos bruts d'aproximadament 1.250 milions d'euros de nous fons per a la societat, que utilitzarà per a finalitats corporatives generals, entre ells, el refinançament de les adquisicions de participacions addicionals de Byredo i Charlotte Tilbury, i el suport a l'estratègia de creixement del porfolio i les marques de la companyia.
A més de les noves accions de l'oferta, s'han adjudicat 55,51 milions d'accions secundàries per part de l'accionista majoritari de la societat, Puig, S.L., controlat per Exea (societat patrimonial de la família Puig) per un total de 1.360 milions d'euros.
Segons explica la companyia, l'opció de sobre-adjudicació concedida per l'accionista venedor de fins i tot aproximadament el 15% de la mida de l'oferta, per un import de fins a 390 milions d'euros, podrà ser exercida per l'agent d'estabilització (Goldman Sachs Bank Europe SE) fins a l'1 de juny de 2024.
La família Puig conservarà una participació a l'engròs
Després de l'oferta, assumint l'exercici per complet de l'opció de sobre-adjudicació, la família Puig, a través de Puig, S.L., conservarà el 71,7% dels drets econòmics de la societat i el 92,5% dels seus drets de vot. Així mateix, Puig Brands i l'accionista venedor han acordat determinats compromisos de no disposició ('lock-up') amb les entitats asseguradores de l'oferta durant un període comprès entre la data de la firma del contracte d'assegurament i 180 dies naturals a partir de l'admissió.
Els consellers, alts directius i determinats empleats de la companyia també estan subjectes a determinades restriccions de disposició durant un període comprès entre la data de firma del contracte d'assegurament i 365 o 180 dies naturals després de l'admissió, però només respecte a un determinat nombre d'accions de classe B.
Segons l'opinió de la companyia, convertir-se en una empresa que cotitza a la borsa implica un nivell "més gran d'escrutini" per part dels inversors, analistes, reguladors i el mercat en general, "garantint que les pròximes generacions de la família Puig estiguin subjectes als estàndards més alts possibles mentre dirigeixen la companyia en la direcció estratègica correcta".
"Això permetrà a la firma competir millor al mercat internacional de la bellesa durant la pròxima fase de desenvolupament. Com a resultat de l'oferta, les estructures corporatives i de capital de la societat s'alinearan millor amb les de les millors empreses familiars del sector de la bellesa 'prèmium' a escala mundial, que compten amb un fort nucli accionarial vinculat en la majoria dels casos a les seves famílies fundadores, la qual cosa fomenta un enfocament de pensament a llarg termini," subratlla la firma.
Així mateix, l'empresa creu que convertir-se en una empresa que cotitza a la borsa implicarà "una visibilitat més gran i coneixement", la qual cosa hauria de proporcionar a l'empresa "eines útils" per a l'atracció i retenció de talent, mentre obre l'accés al capital com una altra font de finançament per donar suport a l'estratègia de creixement de les marques i la cartera de l'empresa.
Dividends
Respecte a la retribució als seus accionistes, el grup assenyala que no ha aprovat cap política de dividends. No obstant això, indica que té la intenció de distribuir dividends en efectiu en un futur pròxim "de manera prudent", el primer d'ells posterior a la seva oferta el 2025 i amb càrrec als resultats de 2024.
En aquest cas, preveu mantenir un 'pay out' (ràtio de dividend sobre benefici atribuïble) d'aproximadament el 40%, en línia amb el seu historial en dividends, no afectant als seus objectius de continuar fent créixer el seu negoci i executant el seu pla de negocis.
CriteriaCaixa entra en l'accionariat amb el 3,05%
Per la seva part, CriteriaCaixa, hòlding que gestiona el patrimoni empresarial de la Fundació 'la Caixa', ha adquirit accions de classe B representatives del 3,05% del capital social de Puig Brands, aproximadament, dins del procés d'Oferta Pública de Venda (OPV). Per a això, CriteriaCaixa ha compromès una inversió de 425 milions d'euros, en una operació que s'emmarca en la seva política d'inversió, que "selecciona empreses líders en sectors altament atractius, amb capacitat de creixement i generació de valor."
En aquest sentit, l'esmentada inversió permetrà a Criteria guanyar exposició a la indústria de moda i bellesa, que ha demostrat, segons l'entitat, ser resilient en situacions de crisi, amb creixements anuals de prop del 5% des de fa dècades.
Així mateix, CriteriaCaixa va destacar que la proposta de 'pay-out' anunciada per Puig encaixa en la seva estratègia de buscar opcions d'inversió amb enfocament de llarg termini que maximitzin la rendibilitat per dividend, i que li permetin generar els recursos necessaris perquè el seu accionista únic, la Fundació 'la Caixa', pugui dur a terme la seva acció social.
Nou logo
Aprofitant la seva sortida a borsa, Puig estrenarà nou logotip. Creat en col·laboració amb l'agència parisenca d'art i disseny M/M, el nou logo es basa en el treball del dissenyador suís Yves Zimmerman per a la companyia i inclou una tipografia original, Paral·lel, que "reinterpreta l'esperit de Méridien", una tipografia de 1955 d'Adrian Frutiger que Zimmerman va establir per a Puig fa més de 50 anys.
Inclou un nou símbol que evoca "una línia infinita de creativitat" inspirada en una pintura de Miró, mentre evoca el logotip de Puig dels anys 70 ideat per Zimmerman.