Abans de final d'any, els viatgers de Vueling podran arribar als aeroports espanyols i pujar a avió sense necessitat de mostrar la seva identificació oficial. La companyia i Aena iniciaran el sistema de reconeixement facial en diversos aeroports de la xarxa espanyola perquè els usuaris de Vueling puguin fer tot el cicle de trasllat per l'aeroport gràcies als controls biomètrics. És a dir, podran fer el check in, deixar la seva maleta, passar pel control de seguretat, accedir a la porta d'embarcament i pujar a l'avió únicament 'per la seva cara'. "Confiem a posar-lo en marxa abans de final d'aquest any", assegura Javier Álvarez, director d'IT del grup Vueling. La tecnologia, desenvolupada pels equips d'innovació de Vueling, està a punt i falta concretar a quins aeroports s'instal·larà, "segurament en set o vuit", inclòs el Prat, l'aeroport base de Vueling, concreta Álvarez. "El client des que arribi a l'aeroport fins a asseure's a l'avió podrà anar amb les mans a les butxaques", comenta. "És un projecte en el qual hem estat treballant els últims 2 anys, primer des d'un punt de vista més innovador i després quan ja hem comprovat que és una tecnologia que funciona i és segura, l'aterrem als aeroports juntament amb Aena que és el responsable de les infraestructures", assegura el director d'IT, de qui depenen totes les àrees d'innovació de la companyia aèria, inclosos els hubs de Saragossa i de Viladecans (Barcelona), on té les oficines centrals.

Javier Álvarez sap que, al principi, el procés "tindrà un nivell d'acceptació per part dels clients relativament petit, com va passar amb totes les innovacions de digitalització que hem implantat en els serveis al client", però quan observin i comprovin que és segura, veuran com tot són avantatges". Vueling té clar que tot procés tecnològic serà sempre una oportunitat opcional per al viatger perquè "no substituirem el cicle habitual de l'aeroport, o sigui, qui vulgui anar a un taulell i parlar amb un assistent de la companyia ho podrà fer". El directiu de l'àrea d'innovació recorda com els recels inicials també van existir amb la implantació dels quioscos per al check in i ara "l'utilitza la major part dels passatgers" perquè s'estalvien les cues d'espera al taulell.

El projecte, que ha sortit dels equips d'innovació que Vueling té a Viladecans (Barcelona) i Saragossa, s'ha testejat amb el gestor Aena, que "està molt interessat en què l'experiència dels clients a l'aeroport sigui la més lleugera i segura" i "els enginyers de Vueling han dissenyat un procés senzill, segur, que no generarà incidències, en definitiva, que funciona bé". El control biomètric, a més de ser una iniciativa per millorar l'experiència del client, és en definitiva tenir una companyia adaptada als nous temps i estar ja a la graella de sortida, "preparats". Ho comenta Javier Álvarez assenyalant que Vueling és una aerolínia nativa digital i això és essencial perquè la innovació és "en el nostre ADN".

Zona de reconeixement facial / Aena

El sistema biomètric s'ha desenvolupat a Vueling, però això no és obstacle perquè tractant-se d'aspectes relacionats amb la seguretat, hi ha part del procés en què també ha intervingut Aena, concretament perquè cal preservar la identitat dels viatgers i les dades biomètriques s'han d'emmagatzemar a la base de dades d'Aena, no de la companyia. Vueling únicament tindrà accés a les dades que necessita per al vol i Aena a la resta. Per accedir al servei, l'usuari de Vueling haurà de registrar-se al web de la companyia amb les seves dades d'identificació i la seva imatge, però la informació quedarà en mans d'Aena, "això permetrà que si el passatger utilitza una altra companyia aèria, les seves dades ja estaran registrades", malgrat que com en altres sistemes de control d'identificació la informació té data de caducitat i caldrà renovar-los cada cert temps.

El gestor aeroportuari ha treballat amb un grup d'empreses tecnològiques format per Easier, IDEMIA, Indra, Materna-ips i Mobbeel. La prova pilot per a la implantació d'aquest procés es va realitzar el 2022, a l'Aeroport Josep Tarradellas Barcelona-El Prat, i va obtenir el reconeixement a la millor iniciativa tecnològica pel Consell Internacional d'Aeroports (ACI) i Amadeus. Fins aquell moment, les proves de test del control biomètric es realitzaven únicament en algun dels processos de control -com va fer Aena amb Air Nostrum a finals de 2019, a Menorca-, no en tot el que ha de fer des que el viatger arriba a l'aeroport fins que puja a l'avió, "no era tot el recorregut complet". El següent pas serà aconseguir que altres companyies i altres gestors aeroportuaris s'afegeixin a la iniciativa, perquè de moment el sistema serveix per sortir dels aeroports espanyols, però no deixa de ser un procés unidireccional, perquè en altres aeroports europeus no disposen de la infraestructura de control biomètric.