Vodafone ampliarà a partir de dimecres les seves tarifes socials per a col·lectius vulnerables a Espanya. L'operadora britànica anuncia la renovació d'aquestes tarifes, després d'emprendre pujades de preus en altres serveis que presta als seus clients en línia amb l'estratègia duta a terme per altres firmes com Orange i Movistar. D'aquesta manera, Vodafone incrementa les seves tarifes socials com a part d'una estratègia cada vegada més freqüent entre les telecos, que ja porten aplicant aquest tipus de mesures en els últims anys.
La companyia britànica ha anunciat les noves condicions per a les seves tarifes socials en un moment de pujades de preus al mercat per repercutir l'increment de preus derivats de la inflació. D'aquesta manera, l'operadora oferirà més dades i ampliarà la seva oferta també a determinats pensionistes. A partir de dimecres, aquells pensionistes que percebin uns ingressos i rendes menors de 9.727,54 euros a l'any podran accedir a les seves tarifes per a col·lectius vulnerables. S'inclouen així a aquesta llista en la qual també figuren els menors de 30 anys en recerca activa d'ocupació i les famílies beneficiàries de l'Ingrés Mínim Vital (IMV).
La seva oferta en aquest segment es compon de dues opcions, una de només mòbil i una altra de convergent. En aquest sentit, compte amb 'Vodafone Conectados mòbil', que inclou 30 GB i trucades nacionals il·limitades per 10 euros al mes o 'Vodafone Conectados convergent', que inclou 30 GB, trucades nacionals il·limitades al mòbil i un router 4G per navegar de forma il·limitada per 25 euros al mes. Això sí, per poder renovar els beneficis inclosos en ambdues tarifes serà necessari presentar els certificats sol·licitats per la companyia cada 12 mesos.
Si bé la Vodafone ha anunciat que amplia la seva oferta, la realitat és que la teleco ja va començar a aplicar aquest tipus de tarifes socials l'abril de 2021. L'objectiu, segons la companyia, va ser el de per facilitar la connectivitat mòbil i domèstica dels col·lectius socials més afectats per la pandèmia. Una estratègia que també han pres altres grans companyies del sector a Espanya arran dels efectes del Covid-19.
Una mesura cada vegada més freqüent entre les operadores
Orange va ser la primera en implementar la seva tarifa social el setembre de 2020. Amb l'objectiu de reduir la fractura digital entre els col·lectius més vulnerables, la companyia francesa va implementar aquesta oferta per a aquells clients que rebin la Renda Mínima d'Inserció o l'Ingrés Mínim Vital. Per poder beneficiar-se, els usuaris han de presentar un justificant que acrediti que són beneficiaris de l'ingrés mínim vital o de la Renda Mínima d'Inserció, així com un certificat d'empadronament del beneficiari.
La tarifa té un cost de 14,95 euros al mes, i actualment dona accés durant 12 mesos (renovables) a 500 MB de fibra simètrica amb router inclòs sense lloguer, línia fixa amb anomenades il·limitades a fixos i mòbils nacionals, línia mòbil amb trucades il·limitades i un bo de 3 GB de dades. A més, aquesta tarifa no té cap tipus de compromís de permanència.
També MásMóvil, ara en procés de fusió amb Orange, es va afegir a les tarifes especials per a població amb problemes econòmics. El 2021, va treure en col·laboració amb l'Associació Innicia l'oferta 'MÁSsolidaria' per lluitar contra la bretxa digital i social que consistia en un paquet de fibra de 100 MB/ADSL més fix per 15 euros, al qual se li poden afegir diferents opcions.
Així, el client pot incloure en la tarifa una línia mòbil amb trucades il·limitades a fix i mòbils nacionals i 1 GB per 3 euros més al mes, una línia mòbil amb trucades il·limitades a fix i mòbils nacionals i 8 GB per 8,9 euros més al mes o una línia mòbil amb trucades il·limitades a fix i mòbils nacionals i 20 GB per 13,9 euros més al mes. Per optar a l'esmentada tarifa, el client ho ha de sol·licitar a una de les associacions socials amb què treballa Innicia, que són els que certifiquen que una persona té dret a aquest descompte.
Una altra de les marques que compta amb facilitats per a determinats grups de població és Movistar (Telefónica). Encara que no es tracta d'una tarifa impulsada arran de la pandèmia, la companyia compta des de fa temps amb un 'Abonament Social' per a jubilats i pensionistes. L'oferta consisteix en una reducció del 70% de la quota d'alta de la línia telefònica fixa individual i del 95% de la quota mensual. Si bé és cert que per accedir a aquest descompte el client no pot tenir contractat cap altre producte que ja inclogui la quota de línia individual.
De la mateixa manera, aquells usuaris que vulguin beneficiar-se de l'oferta hauran de ser jubilats o pensionista, o percebre una pensió privada reconeguda per resolució judicial. Així mateix, la suma d'ingressos i rendes de la unitat familiar no pot superar els 10.080 euros (és a dir, l'equivalent al 120% de l'IPREM) i el domicili d'instal·lació del telèfon ha de coincidir amb el domicili d'empadronament del titular, que no podrà tenir cap altra línia amb aquesta classificació.
Bo social del govern espanyol
Més enllà de les tarifes per a jubilats i altres col·lectius esmentats que estableixen les principals operadores del país, des del govern espanyol també han impulsat una mesura en aquest aspecte. Es tracta de l'UNICO-Bo Social de connectivitat digital, que va posar en marxa el 2020 a través d'un programa d'ajuts. La intenció és que es concedeixin almenys 125.000 bons a col·lectius vulnerables perquè puguin adquirir un paquet de connexió de banda ampla més assequible abans el 31 de desembre de 2023.
La partida destinada a aquesta mesura és de 30 milions d'euros i l'objectiu és subvencionar la contractació o la millora de la connexió a Internet amb velocitat mínima de 30 MB de baixada. El programa té en compte persones o famílies identificades com a vulnerables econòmicament i està limitat a un sol bo per unitat familiar i persona, que serà de màxim 240 euros a l'any a repartir en 12 mensualitats.
Per accedir a això, les persones físiques o unitats familiars vulnerables han d'haver estat qualificades com a vulnerables per la Comunitat Autònoma on resideixin, sent cada una la que estableix els requisits per ser considerat com a tal. La sol·licitud es realitza de forma presencial o a través d'un formulari online i podrà elegir, depenent del territori, les companyies Lowi, Euskaltel, O2 o MásMóvil.