Juan Roig acostuma a dir que la creativitat neix de l'angoixa. El president de Mercadona creu que els esdeveniments viscuts en els dos últims anys demostren que els escenaris predictibles i estables són cosa del passat. La crisi de la covid i la guerra d'Ucraïna, amb els seus efectes en forma d'increment del preu de l'energía i les matèries primeres que han disparat la inflació, han estat escenaris inimaginables davant dels quals Mercadona ha hagut d'adaptar-se amb rapidesa per poder continuar augmentant les seves vendes i beneficis. El 2022, malgrat l'increment d'uns costos que la cadena no ha repercutit en la seva totalitat sobre el preu dels seus productes (han pujat al voltant d'un 10%), Mercadona va aconseguir augmentar els seus guanys un 5,6% fins a 718 milions d'euros. Com ho ha fet possible?

Hi ha diversos factors que expliquen que, malgrat haver-se enfrontat a un increment dels costos de 500 milions d'euros el 2022, la majoria per afrontar l'increment del 5,7% dels sous a Espanya, l'empresa de supermercats hagi pogut mantenir la rendibilitat en nivells lleugerament inferiors als de 2021. En concret, el seu benefici net per cada euro venut el 2022, va ser de 0,025 euros l'any passat davant els 0,027 euros de 2021. Es tracta d'un nivell de rendibilitat mínim en la seva història.

Augmentar la productivitat

Les mesures per reduir els costos i multiplicar l'eficiència li han permès a Mercadona millorar la productivitat un 7% davant 2021. En això ha estat clau el paper d'una aplicació desenvolupada a nivell intern anomenada Direct Product Profit (DPP) que va començar a funcionar el 2021 i que permet conèixer exactament els costos en què incorre cada producte en cada un dels seus processos i la seva rendibilitat. L'empresa s'ha invertit 5 milions d'euros en ella i, segons va explicar Juan Roig, ja han intentat comprar-se-la, però no la ven.

Cada producte ha de ser rendible per si mateix

Per controlar els costos de cada procés i esmorteir l'impacte de la inflació, Mercadona ha pres mesures com la digitalització de processos logístics. A més, ha aplicat canvis als productes per assegurar que siguin rendibles de forma individual, però sense reduir la seva qualitat. Per exemple, les escombres es venen sense l'anterior envàs de cartró i els camions poden anar més plens per reduir el cost en transport gràcies que s'han reajustat diversos productes de les unitats per palet i caixa. La carbassa a trossos o les ametlles pelades es venen en formats la quantitat dels quals s'adapta més a les necessitats dels clients.

Reducció de marges

Era una de les grans incògnites a resoldre en la presentació de resultats de Mercadona, si la cadena havia pujat els preus per sobre del que li havien pujat a ella els costos per guanyar més, però la resposta és que no. El seu marge brut de vendes s'ha reduït en 0,6 punts el 2022, la qual cosa ha tingut un cost per a l'empresa de 140 milions.

La seva rendibilitat, el que guanya per cada euro de producte venut, ha estat de 2,5 cèntims davant els 2,7 de l'any anterior. Aquest "esforç" per exercir de "dic de contenció" davant dels clients per no traslladar-los la totalitat de l'increment de costos ha suposat un estalvi de 375 milions d'euros per als més de 5,7 milions de llars que compren a Mercadona. Juan Roig va explicar que l'elevada competència que hi ha en la distribució a Espanya dona escàs marge per apujar els preus més enllà del necessari per l'augment dels costos perquè els distribuïdors es vigilen constantment uns als altres.

Organització "científica" de botigues

Mercadona ha posat en marxa un sistema d'eficiència en la gestió de supermercats que li permet destinar a cada tram de venda o secció les persones necessàries per a cada tasca, la qual cosa a més d'implicar importants millores per a la conciliació laboral i familiar del personal de botigues, ha reduït els temps d'espera a cues. Per exemple, a les 972 botigues que ja tenen la secció de llest per menjar, ofereix la majoria de l'assortiment en lliure servei, el que li dona més agilitat i redueix l'espera dels clients. Hi ha invertit 50 milions d'euros, però amb això ha assolit una venda mitjana de 323 milions d'euros a tota la cadena. A més, ha posat en marxa una eina anomenada ADT (Aportación Directa de Tiendas) per conèixer els costos i benefici per botiga i poder prendre les decisions de costos encertades.

"El client vol encertar, no elegir"

Mercadona vol enfocar-se de forma radical a ser un proveïdor Totaler. Això és, en oferir sempre productes amb una qualitat "contundent" al mínim preu possible. Per a això, segons el parer de Juan Roig, el que els clients prioritzen no és poder elegir, sinó encertar. Per això, l'empresa ha reduït el seu assortiment fins a 8.000 referències per fer-ho més eficient. Han desaparegut alguns formats i ja no es venen productes com plantilles. A les safates de carn s'ha reduït l'alçària i l'espessor per tenir menys plàstics. Els llagostins ara s'envien des dels magatzems per unitats soltes en lloc d'en caixes, les caixes de gamba blanca contenen menys gel que abans i els seitons en vinagre ja no porten tant oli de gira-sol.

"Deixar-se la pell" amb els proveïdors

"Els nostres proveïdors s'han deixat la pell amb nosaltres per ser més productius", va admetre el president de Mercadona. Juan Roig els ha demanat un esforç per desenvolupar i millorar productes que de qualitat "contundent" per configurar un assortiment eficaç. Com a resultat, en 2022 Mercadona i els seus proveïdors han donat "importants passos al seu camí cap a Totaler Radical" gràcies a l'especialització i coneixement del mercat dels fabricants i la prescripció "òptima" de productes.

En un context de "tempesta perfecta" que es va iniciar en abril de 2021, Mercadona i els seus proveïdors han aguditzat el seu enginy millorant processos per mitigar l'encariment general dels productes. Ho han fet suprimint l'innecessari, optimitzant la logística, ajustant formats i apostant per materials i energies més respectuoses amb el medi ambient. Juan Roig va reconèixer que alguns proveïdors se'ls ha "tensat" de tal manera que han deixat de produir perquè no era rendible. En alguns moments de l'any Mercadona va tenir problemes de abastament de llet fins que va augmentar el preu que pagava als seus proveïdors.