El sector automobilístic passa moments complicats sobretot a Europa i els Estats Units, tant per la dura competència de vehicles xinesos com per les normatives ambientals que en el cas europeu suposa la desaparició del motor de combustió el 2035. La Xina s'ha convertit en el gran productor del cotxe elèctric amb un control gairebé total de tots els elements, especialment les bateries. Actualment el gegant asiàtic és el mercat d'automòbils elèctrics més important del món, tant en producció com en vendes. Fabricants xinesos com BYD, NIO, XPeng i Li Auto estan guanyant rellevància global.

En plena efervescència del cotxe elèctric xinès i els seus baixos preus, Europa ha decidit imposar uns aranzels per a la seva importació, mentre les vendes dels vehicles a electricitat s'estanquen i alguns fabricants han optat per retardar la seva producció massiva.

Però abans d'aquesta complicada situació per als fabricants, la concentració i les aliances entre els productors han marcat l'última dècada de l'automòbil. El sentit patriòtic de la producció de vehicles, tantes vegades destacat en el cinema de Hollywood, ha passat al pragmatisme dels acords, amb la creació de grans conglomerats entre els quals destaca Stellantis. Aquest fabricant europeu -originalment el grup PSA francès, es va fusionar amb la italianonordamericana Fiat Chrysler Automobiles i lidera el nombre de marques que ofereix al mercat amb 13.

Les empreses xineses no només han creat les seves pròpies marques sinó que han comprat i s'han associat amb d'altres de la resta del món

També els diners xinesos han entrat en tradicionals fabricants europeus com és el cas del grup Geely a Volvo i Lotus, mentre la nord-americana General Motors ofereix ja dues marques (Baojun i Wuling) en associació amb la xinesa SAIC, a més de les seves ressenyes pròpies. Un dels acords més cridaners és el de l'índia Tata Motors que és propietària de marques britàniques tan emblemàtiques com Jaguar o Land Rover, aquestes dues últimes van passar a formar part de la seva propietat després de ser comprades a Ford Motor Company. Només Suzuki i Subaru porten, de moment, un camí en solitari, encara que Toyota té una participació rellevant en aquest últim fabricant japonès. Renault, per la seva part, és l'accionista més important de Nissan.

Diversificar riscos, aconseguir sinergies en la fabricació d'automòbils i cobrir els diferents segments de clients expliquen aquest moviment de concentració accionarial i d'aliances. A més, alguns d'aquests fabricants també estan involucrats en la producció de vehicles comercials, motocicletes i productes de mobilitat elèctrica per atendre la parcel·la més gran possible del mercat.

A més de l'electrificació, els fabricants estan desenvolupant vehicles més connectats, amb programari avançat i capacitats de conducció autònoma. Empreses com ara Tesla, amb el seu enfocament en actualitzacions de programari i conducció autònoma, estan marcant la pauta. Les col·laboracions entre fabricants automotrius i empreses tecnològiques han augmentat. Per exemple, Volkswagen i Ford han treballat junts en projectes de vehicles elèctrics i conducció autònoma. Aquestes aliances permeten compartir costos i accelerar el desenvolupament de noves tecnologies. Algunes companyies estan explorant noves maneres de generar ingressos més enllà de la venda de vehicles, com els serveis de subscripció, lloguer de cotxes elèctrics i mobilitat com a servei (MaaS).

Fabricants europeus, nord-americans i asiàtics

Grup Volkswagen: Volkswagen, Audi, Porsche, Seat, Cupra, Škoda, Bentley, Bugatti, Lamborghini, Ducati (motos), MAN i Scania (vehicles comercials).

El Terramar, l'últim llançament anunciat per Cupra

Toyota Motor Corporation: Toyota, Lexus, Daihatsu, Hino (vehicles comercials).

Tata Motors: Jaguar, Land Rover i Tata Motors.

Stellantis (antigament Fiat Chrysler Automobiles i PSA Group): Peugeot, Citroën, DS Automobiles, Opel, Vauxhall, Fiat, Jeep, Alfa Romeo, Maserati, Dodge, Ram, Chrysler i Lancia.

Interior de l'Opel Corsa

General Motors: Chevrolet, GMC, Cadillac, Buick i Baojun i Wuling, en associació amb SAIC a la Xina.

Ford Motor Company: Ford, Lincoln

Ford Capri

BMW Group: BMW, Mini i Rolls-Royce

Mercedes-Benz Group: Mercedes-Benz, Smart i les marques de vehicles comercials Freightliner i Fuso.

Renault-Nissan-Mitsubishi Alliance: Renault, Nissan, Mitsubishi, Dacia, Alpine, Infiniti, Lada

Renault Symbioz

Honda Motor Co.: Honda i Acura

Hyundai Motor Group: Hyundai, Kia i la marca de luxe Genesis.

Fabricants xinesos

Geely: el grup xinès comercialitza les marques Geely, Volvo, Polestar, Lotus, Lynk & Co i Proton

Interior del Polestar 3

Great Wall Motors (GWM): Haval, WEY, ORA i Tank

Changan Automobile: Changan i Avat (en col·laboració amb Huawei i CATL).

SAIC Motor (Xangai Automotive Industry Corporation): MG, Roewe, Maxus

MG One

BAIC Group (Beijing Automotive Industry Holding): BAIC, Arcfox i Beijing.

Dongfeng Motor Corporation: Venucia (creada en col·laboració amb Nissan) i Dongfeng. Principalment vehicles comercials i de passatgers.

Chery Automobile: Chery, Omoda, Exeed i Jetour. La firma té previst produir a Espanya, associada amb Ebro.

Chery

FAW Group (First Automobile Works): Hongqi i Bestune.

Altres fabricants xinesos com BYD (Build Your Dreams), NIO, Xpeng Motors, Li Auto, Zotye, Seres (Sokon Industry Group) i Leapmotor no compten amb altres marques.

La indústria automotriu global està afrontant una era de disrupció i oportunitat. La capacitat d'adaptació a les noves tecnologies, la gestió dels problemes de la cadena de subministrament i el compliment de normatives ambientals seran claus per a l'èxit a llarg termini dels fabricants. De moment, la reducció de marques no està sobre la taula i s'ha optat per la unificació dels productors.