El viratge extremista d'Elon Musk, la seva entrada a l'equip de Donald Trump i la gestió de X, abans Twitter, amplificant missatges d'odi, anuncis de criptomonedes i una quantitat de soroll difícil de gestionar, ha provocat una gran fugida d'aquesta xarxa en els últims mesos. I Jay Graber, als 33 anys, atrau gran part dels usuaris amb una estratègia oposada a la de Musk a Bluesky. Però quina és la història darrere d'aquesta xarxa social en auge i de la seva cara més visible?

Segons dades de Similarweb publicades al seu dia per The Guardian, des de la victòria en les eleccions de Donald Trump fins a mitjan desembre, en només un mes, X va perdre 2,7 milions d'usuaris i Bluesky va sumar 2,5 milions a les seves files. El seu model: una xarxa social a prova de trols, bots, algoritmes agressius i notícies falses per contrarestar les flames de Twitter.

La seva cara visible: una jove de 33 anys que va ser activista digital i minera de criptomonedes i que va aprendre des de dins de Twitter les claus per impulsar una xarxa social. Tal com explica Forbes, Bluesky va ser un projecte d'investigació de codi font obert dins de Twitter liderat per Graber. Volia construir un llenguatge informàtic que permetés a les computadores comunicar-se entre si, de manera que les diverses xarxes socials es comuniquessin entre si per saber si els usuaris estan o no en línia.

Però quan Elon Musk va entrar a Twitter i va canviar el model de la companyia, els equips darrere de Bluesky la van crear com una xarxa social independent. Dos anys abans de separar-se, Graber es va convertir en directora d'aquesta xarxa, després d'haver-se forjat en les criptomonedes i en el desenvolupament d'aplicacions socials.

El llenguatge descentralitzat, "a prova de multimilionaris" segons la mateixa Graber, basat en el protocol AT, és el que manté a l'empresa independent i una de les cartes de Bluesky.

Jay Lantian Graber va néixer a Oklahoma el 1991 i, curiosament, el nom matern de Lantian significa en xinès mandarí "cel blau", literalment el nom de la xarxa social Bluesky. La mare de Jay, encoratjada a la Xina, li va posar aquest nom com a símbol de llibertat.

Graber es va llicenciar en informàtica, tecnologia i societat a la Universitat de Pensilvània i es va centrar en els seus primers anys en la tecnologia 'blockchain', llavors emergent, que va impulsar a les criptomonedes. De fet, un dels seus primers treballs va ser extreure bitcoins des d'una antiga fàbrica de municions.

Jack Dorsey va ser el primer valedor a Twitter de Graber, com a líder d'un equip de desenvolupament intern. Però quan va sortir el creador de Twitter, el nou CEO Parag Agrawal va trucar-la per liderar Bluesky, que acabaria emprenent el seu camí en solitari després de l'entrada d'Elon Musk a Twitter el 2022, quan va pagar 44.000 milions de dòlars.

Entre setembre i finals de l'any passat, Bluesky va passar de 9 a 25,9 milions d'usuaris, després d'haver començat l'any amb 3 milions i amb una pujada accelerada no exempta de dificultats. Alguns usuaris comencen ja a acusar un to massa suau que resulta avorrit en contrast amb altres xarxes socials com Twitter, Instagram o TikTok. Bluesky és més correcte i pacífic, però també més avorrit.

La plataforma, més enllà del seu atractiu, genera altres dubtes, com la seva monetització. Com a start-up, viu de rondes de finançament com la de 15 milions procedents de fons cripto que va rebre l'octubre de l'any passat. Les subscripcions prèmium o les verificacions de pagament són una de les opcions, mentre que la publicitat no sembla del grat de Graber, encara que cada vegada es mostra menys reticent.