El RACC com a impulsor i segon accionista del Circuit de Barcelona-Catalunya, amb un 14,44% del capital, està implicat al màxim en les negociacions per renovar el contracte amb la firma nord-americana Liberty Media, propietària de la Fórmula 1, per aconseguir que aquesta competició es quedi a Catalunya, "renovant l'acord, que s'acaba el 2026, per cinc o deu anys més", reitera a ON ECONOMIA el president del RACC, Josep Mateu.
El president de l'entitat valora el paper i la implicació de la Generalitat de Catalunya -amb un 51,45% directament i un 26,89% a través d'Avançsa- i l'Ajuntament de Montmeló -amb un 7,22%- perquè "el món de l'esport ha canviat tant que grans esdeveniments com el de la Fórmula 1 necessiten la col·laboració publicoprivada; amb les xifres que es mouen en campionats com aquests és impossible que el capital privat per si sol se'n pugui sortir".
Mateu esmenta les xifres que es mouen, però també l'impacte que la competició deixa en el territori: només en els dies que es prepara i es fa la carrera, l'impacte econòmic per al territori és de 140 milions. "Això, afegeix, sense comptant que hi ha una recaptació d'impostos per tota l'activitat que es genera d'uns 40 milions d'euros provinents de l'impost del valor afegit (IVA), que van cap a l'Estat".
És per això que des del RACC es reclama una "més gran implicació de l'Estat amb el Circuit de Catalunya i la celebració del Gran Premi d'Espanya de Fórmula 1". El pròxim campionat se celebrarà en el Circuit de Barcelona-Catalunya del 30 de maig a l'1 de juny de 2025. "Estem lluitant molt perquè la seva sigui una implicació més important", manifesta Mateu i adverteix que fins ara ha estat "realment minsa". Cal recordar que va ser el 2023 quan el govern espanyol, mitjançant el Consell Superior d'Esports (CSD), va atorgar una subvenció de dos milions d'euros al Circuit de Barcelona-Catalunya, per sufragar part dels costos derivats d'allotjar la Fórmula 1.
Respecte a la competència que ha sorgit al Circuit de Barcelona-Catalunya per la decisió de la Comunitat de Madrid i de la capital d'Espanya de quedar-se amb el Gran Premi d'Espanya a partir de 2026, el president del RACC considera que "no és preocupant pel fet que hagi dues carreres en un mateix Estat, no passaria res, però sí que desperta un ritme inflacionista". "Ens costarà molt més car del que ens costava abans perquè ells [Madrid] han fet una oferta econòmica molt potent i nosaltres hem de tenir-ho en compte si volem continuar", afegeix, però es mostra segur que no serà determinant.
"Crec que renovarem el contracte la Fórmula 1, perquè fa tres anys Liberty Media ens van demanar que féssim unes inversions molt importants en les infraestructures, en el paddock, en tecnologia, etcètera, i en només dos anys hi hem destinat 50 milions d'euros", insisteix.
Més que esports
Mateu reitera que, en el món de l'esport, cada vegada més els plantejaments són en termes econòmics, financers, d'entreteniment... més que esportius pròpiament dit; i la Fórmula 1 no se n'escapa. Però el RACC hi serà, "perquè hi ha estat des de sempre; en els anys 50, Juan Manuel Fangio es va proclamar campió del món a l'avinguda Diagonal davant de l'edifici del RACC, on hi havia el Circuit de Pedralbes".
Mateu fa memòria de quan es va haver de deixar el Circuit de Montjuïc "perquè era perillós un circuit urbà" i explica com el passat mes de juny milers de persones es van congregar al voltant de la plaça Catalunya i del passeig de Gràcia per assistir a l'exhibició de bòlids de la Fórmula 1 que es va fer al centre de la ciutat amb motiu del Gran Premi d'Espanya del campionat mundial de l'especialitat, abans de la seva competició al circuit de Montmeló. "Les carreres urbanes són un altre concepte, però ens estem adaptant a les noves realitats", confirma.
Per tant, aplaudeix l'acord del Circuit amb Fira de Barcelona, per crear Fira Circuit "que ens pot ajudar a donar més rendibilitat a la instal·lació quan no hi hagi competicions esportives fent un altre tipus d'activitats -congressos, esdeveniments de diferents àmbits...". "També ens ajudarà a atraure més talent, de diverses professions, per parlar de tu a tu amb els professionals americans de l'entreteniment", afegeix. En definitiva, "l'acord ens permetrà també treballar d'una manera diferent i atraure talent professional", per completar el que ja forma part de l'equip del Circuit.