L'operació de Ferrovial per traslladar-se als Països Baixos ha establert un precedent en la història de les grans empreses del país. En els últims dies, la decisió de la constructora de Rafael Del Pino ha desencadenat la polèmica i tant des del Govern d'Espanya com des dels sindicats s'han pronunciat en contra del moviment estratègic de la companyia.
La trajectòria de Ferrovial al país ve de lluny i forma part del selecte club d'empreses de l'elit econòmica del país, moltes d'elles negociant les seves accions al mercat nord-americà sense necessitat de traslladar la seva seu. Però, més enllà dels perquès de la companyia per dur a terme aquest moviment en el context econòmic actual, es pot preguntar-se qui és la persona que és darrere de la multinacional i quina és la seva història.
Rafael del Pino Calvo-Sotelo és des de fa més de 20 anys president de Ferrovial, empresa d'origen familiar que va fundar el seu pare el 1952. Es tracta d'un dels rostres més destacats del panorama empresarial espanyol i la tercera fortuna del país, amb un patrimoni que supera els 3.800 milions d'euros. Per fer-se una idea de l'abast, només el fundador d'Inditex, Amancio Ortega, i la seva filla, Sandra Ortega, superen l'propietari de Ferrovial en patrimoni a Espanya.
Nascut a Madrid el 1958, és fill de l'empresari Rafael del Pino i Morenor i d'Ana María Calvo-Sotelo, agermana de l'expresident del govern Leopoldo Calvo-Sotelo, que a més de Rafael van tenir uns altres quatre fills: María, Joaquín, Leopoldo i Fernando. Seguint la tradició familiar, Rafael del Pino, que compartia nom amb el seu mort pare, va decidir estudiar enginyeria. Es va decantar per Camins, Canals i Ports. Igual com el seu pare, el seu avi Fernando del Pino va ser també enginyer i un dels fundadors de la Societat Filharmònica Madrilenya.
De pare a fill
La història de Rafael del Pino Calvo-Sotelo, un home seriós i discret, està lligada a la història de Ferrovial. Després de passar per diverses empreses d'enginyeria i viatjar per països europeus per conèixer noves tecnologies ferroviàries, el 18 de desembre de 1952 el seu pare va decidir fundar Ferrovial, configurada com una empresa merament familiar.
La companyia, orientada al sector ferroviari que va inspirar el seu nom, va tenir la seva primera oficina en unes golfes al costat de la madrilenya Església dels Jerònims. En paral·lel al desenvolupament econòmic i social d'Espanya, Ferrovial va créixer més enllà del ferrocarril amb la construcció d'obres hidràuliques, edificacions i carreteres tant dins com fora del nostre país, una internacionalització que va arrencar als anys 60.
Després d'aquesta reeixida trajectòria, el patriarca va fer un pas al costat al capdavant de Ferrovial i va cedir el testimoni l'any 2000 al seu fill Rafael, que ja exercia com a conseller delegat del grup des de 1992. Si bé mantindria fins a la seva mort el 2008 el càrrec de president d'honor.
Abans de convertir-se en el nou president de Ferrovial, Rafael del Pino Calvo-Sotelo va passar per Cintra, la filial concessionària del grup entre 1998 i 2009, i va ser testimoni directe del debut de la companyia al parquet espanyol el 1999. La història de Ferrovial no hauria estat la mateixa sense una sèrie d'inversions que han marcat l'esdevenir d'un grup que s'ha convertit en una de les ensenyes líders en infraestructures a través de les seves divisions d'autopistes, aeroports o construcció.
Entre elles, l'autopista Bilbao-Behovia el 1968 que va suposar entrar en un negoci nou; la compra d'Agromán (1995) després de la incorporació d'Espanya a Europa; l'adquisició de l'autopista de Toronto ETR 407 a mitjans de 1999; la compra de la firma britànica de serveis urbans Amey el 2003 i de l'espanyola Cespa i l'opa sobre BAA el juny de 2006, gràcies a la qual va passar a gestionar l'aeroport d'Heathrow al Regne Unit.
La internacionalització com a senya d'identitat
A més de liderar l'estratègia de Ferrovial, Del Pino és la principal accionista individual del grup a través de la seva societat patrimonial neerlandesa Rijn Capital, amb la qual controla el 20,4 %. L'agost de 2015, la família Del Pino va reorganitzar la seva estructura accionarial Ferrovial, que fins aleshores controlaven a través de les seves societats Portman Baela i Karlovy.
La companyia ha fet de la internacionalització la seva senya d'identitat i la seva facturació a l'estranger summa més del 80 %. Amb el focus posat a Amèrica del Nord, la companyia opera concessions d'autopistes als Estats Units i el Canadà. A més, és un actor destacat al sector aeroportuari del Regne Unit.
Després de vendre serveis i amb un nou conseller delegat la companyia inicia una nova etapa que passa pel trasllat de la seva seu social als Països Baixos, on debutarà en Borsa, i a la qual succeirà la seva cotització als Estats Units, una decisió que ha generat un enorme enrenou. El grup capitanejat per Del Pino, que atresorat nombrosos premis i reconeixements al llarg de la seva carrera professional, continuarà mantenint el negoci i l'ocupació a Espanya i cotitzant en el principal selectiu de la Borsa.