Tot just unes hores més tard de l'oficialització de la dimissió d'Isaías Táboas com a president de Renfe, i d'Isabel Pardo de Vera com secretària d'Estat de Transport, Mobilitat i Agenda Urbana, Raül Blanco i David Lucas substituiran als antics càrrecs als respectius llocs, segons avancen fonts del Ministeri Efe.
Tot això després que a migdia es conegués la dimissió de Táboas com a president de Renfe i de Pardo com secretària d'Estat de Transport, Mobilitat i Agenda Urbana a causa de la polèmica sobre l'ample mètric de la nova flota de trens que haurien d'operar a Cantàbria i Astúries.
El Govern ressitua Blanco i Lucas
Es tracta de dues personalitats que compten amb experiència dins de la gestió governamental, encara que en diferents àrees. Per la seva part, Blanco exercirà la funció que fins aquest matí realitzava Isaías Táboas. Raül Blanco deixarà de ser secretari general d'Indústria i Pime del Ministeri d'Indústria per portar les regnes de Renfe. Per la seva part, David Lucas abandonarà la secretària general d'Agenda Urbana i Habitatge per ser el nou secretari d'Estat de Transport, Mobilitat i Agenda Urbana, en substitució d'Isabel Pardo de Vera.
Tal com informa l'Agència Efe, ambdós càrrecs seran aprovats dimarts vinent en el Consell de Ministres. D'aquesta forma, el Ministeri de Transport repararà la que ha estat una de les operacions més controvertides que es recordin. Els presidents d'Astúries i Cantàbria, comunitats afectades per l'alentiment de l'arribada de la nova flota de trens de Renfe, han criticat la situació, titllant-la de "xafogor".
Amb Blanc i Lucas, el Ministeri espera deixar enrere aquest episodi, i comença una nova etapa sense Táboas i sense Pardo de Vora al capdavant de Renfe i de la secretària d'Estat de Transport, Mobilitat i Agenda Urbana, respectivament.
L'organisme governamental ha mogut fitxes i ubicat als nous mandataris als seus nous llocs després de la polèmica. Blanco és una de les personalitats més conegudes de l'àmbit polític. El nou president de Renfe és un dels polítics amb més pes en el nou PSC de Salvador Illa. Aquest va ser secretari general d'Indústria i Pime fins a finals del passat curs, quan va ser rellevat del seu càrrec després de la polèmica pel retard del PERTE del cotxe elèctric.
També ha estat director de Desenvolupament Econòmic i Ocupació a l'Ajuntament de L'Hostitalet de Llobregat, així com gerent d'Estratègia Industrial en la Generalitat de Catalunya, on va treballar com el president de Renfe sortint. Ara, el Govern d'Espanya el ressitua com a nou president de la companyia ferroviària després de la polèmica de l'ample mètric dels trens de Cantàbria i Astúries, els quals generaran una demora de la nova flota de dos anys i mig, tal com ha explicat Miguel Ángel Revilla, president de Cantàbria.
Per la seva part, David Lucas venia sent el secretari d'Agenda Urbana i Habitatge. Com Blanco, també és un dels noms de pes del PSOE. En el seu cas, ha estat alcalde de Móstoles i portaveu del PSOE a l'Ajuntament de Madrid i tinent-alcalde de Getafe.
També ha estat president de la delegació espanyola en el Congrés de Poders Locals i Regionals del Consell d'Europa, així com de la Comissió de Relacions Internacionals de la Federació Espanyola de Municipis i Províncies, responsable de la implementació de l'Agenda 2030 en els municipis espanyols.
Ambdós seran els encàrrecs de rellevar a Táboas i Bru de Vora, respectivament, en un moment complex per al Ministeri de Transports d'Espanya. La polèmica dels trens a Cantàbria i Astúries és un dels assumptes que sembla clau resoldre de forma immediata. Segons ha informat el Ministeri a migdia, no s'ha malgastat ni un euro dels espanyols en un projecte que, per als presidents de les dues comunitats afectades, s'ha convertit en un escàndol.