El grup Inditex era dels pocs que, malgrat la liberalització del 2012 sobre el període de rebaixes, encara respectava mínimament les dates. Amancio Ortega s'acollia a l'oficialitat de les dates, però ja va introduir canvis l'any 2019 avançant alguns descomptes de Zara a 28 de juny, en comptes de l'1 de juliol. Posteriorment, van arribar el 24 de juny en línia i el 25 de juny a botiga física durant l'any 2020. El 2021, Inditex va implicar a la resta de marques del grup, com Bershka o Massimo Dutti.
Enguany, el canvi encara és més substancial i Zara ja no espera passar Sant Joan. Aquest 2023, la data de les rebaixes de Zara seran aquest dimecres 21 de juny a la tarda, a les 21 hores a l'app. A la resta de marques del grup com Pull&Bear, Stradivarius, Bershka, Oysho i Massimo Dutti, començaran a les 19 h a l'app, a les 20 h a la web i el 22 de juny a botigues físiques, igual que l'any passat.
"Cal generar més trànsit"
Els canvis no són gens casuals. Núria Beltran, presidenta de la Comissió de Retail del Col·legi d'Economistes de Catalunya, especifica que "el fet que una cadena com Zara hagi començat avui les rebaixes i no després de Sant Joan o a 1 de juliol, denota necessitat de mobilitzar les vendes i generar més tràfic a les botigues". I la motivació és el grau de prioritats: "La gent gasta més en lleure i tecnologia, i potser no tant en moda".
La moda: una prioritat?
Però poden haver-hi altres factors que motiven les presses, com la ferotge lluita per la quota de mercat actual en tots els àmbits. Així doncs, mentre que la superfície comercial creix, el nombre de botigues disminueix i es perden les botigues de moda, però també d'equipament de la llar i de la persona dels barris. Una tendència que no beneficia ningú, però els grans saben aprofitar també el moment per treure més múscul. Gegants com Zara cada dia són més grans, amb una estratègia de concentració empresarial i de digitalització per lluitar davant les grans plataformes de venda en línia.
A l'altra cara de la moneda, els comerciants més petits els costa un gran esforç mantenir-se en el mercat. Han d'oferir una proposta molt diferencial i atractiva als ulls del client. Beltran ho té clar: "Necessiten cooperar per poder fer front a la competència, reduir costos de gestió i diferenciar-se. Els grans poden fer apostes agressives amb el marge comercial, com les promocions i rebaixes, per captar quota de mercat, perquè gestionen grans volums i part del negoci és financer". En canvi, un comerciant amb una o dues botigues, fins i tot amb menys de 25 o 30 botigues, no pot fer això, ja que viu del marge comercial estrictament. La seva lluita és mantenir la quota de mercat i defensar el marge brut.
I un darrer indicador a tenir en compte. El consum total del darrer mes maig, ha pujat un 7,5% interanual, dels quals 4,1 punts percentuals corresponen al consum domèstic i la resta a l'internacional. Així doncs, el consum de la moda queda en un pla totalment secundari. Els experts, però, alerten que els condicionants psicològics poden motivar la compra del retail en moda i, sobretot, després de la pandèmia on està demostrat que el que compta més és el present, l'aquí i ara. Per tant, caldrà analitzar cas a cas i tenir en compte que, en un context d'inflació, fer negoci en aquest camp també és possible.