Els bancs reben cada any milers de reclamacions en els serveis d'atenció al client o al Banc d'Espanya, per cobraments indeguts, comissions, fraus... Les clàusules terra i les hipoteques referenciades a l'índex IRPH també han estat motiu de denúncia per part els clients durant molts anys. Però el 2024 hi ha hagut un guanyador, la reclamació de les despeses hipotecàries.

CaixaBank, BBVA, Santander, Sabadell, Bankinter... Tots els grans bancs van rebre l'any passat una allau de reclamacions, tal com queda reflectit en les seves memòries anuals. En alguns casos fins i tot es disparen un 250% i el principal motiu va ser la sentència del Tribunal de Justícia de la Unió Europea (TJUE), en relació amb la devolució de les despeses de les hipoteques que es van firmar abans de 2019.

En aquest sentit, CaixaBank revela que l'any passat va rebre un total de 485.388 reclamacions, davant les de 279.547 del 2023, és a dir, un 73% més. El banc distingeix entre perjudicials i la resta, i les primeres (240.219) són les que es disparen un 231%. En aquest sentit, l'entitat reflecteix també que les que tenen a veure amb les "operacions d'actiu" han suposat el 70% del total, davant el 40% de l'any anterior.

CaixaBank, que va absorbir Bankia i tota el seu litigiosidad, és del més afectats i per tant, dels que més diners hauran de tornar per les despeses hipotecàries. Per això destaca que compta amb una provisió constituïda per cobrir aquesta contingència de 381 milions d'euros, per atendre aquests pagaments.

En CaixaBank pugen un 73% i en BBVA un 60%

El BBVA també registra una provisió de 791 milions per a qüestions processals i litigis, des dels 696 milions de l'any anterior i des dels 466 milions de 2022. Gairebé el doble. El banc explica que a Espanya i en altres jurisdiccions en les quals es troba, ha de fer front a diferents procediments legals, com passa amb els préstecs hipotecaris, que han augmentat significativament en els últims anys i a més, podria mantenir-se en el futur.

El principal motiu ha estat la sentència del TJUE en relació amb la devolució de les despeses de formalització de préstecs hipotecaris a Espanya, reconeix, que ha suposat un increment del 59% de les reclamacions a Espanya. En concret, les reclamacions d'usuaris del BBVA rebudes en el servei d'atenció al client a Espanya el 2024 van ascendir a 268.603, davant les 167.998 el 2023. Del total de reclamacions, el 36% són contra producte d'actiu, és a dir, contra les hipoteques.

Així mateix, el Santander va rebre a Espanya l'any passat 156.460 reclamacions, incloent les d'Openbank. L'increment, que en el seu cas és del 77% es produeix també per les reclamacions de despeses de formalització d'hipoteques, segons explica el banc que presideix Ana Botín al seu informe anual de 2024.

A Sabadell les reclamacions per hipoteques augmenten un 250%

Banc Sabadell també destaca al seu informe que durant l'exercici 2024, les reclamacions rebudes en el servei d'atenció al client van ascendir a 104.621 davant les 54.884 d'un any abans, per la qual cosa van créixer un 90%. L'entitat detalla que les 104.621, unes 62.557 van estar relacionades amb préstecs i crèdits amb garantia hipotecària, quan un any abans havien estat 17.819 les reclamacions per les hipoteques. El que suposa un fort augment del 250%.

A Bankinter es van disparar també un 113% l'any passat. El banc assenyala que durant l'exercici 2024, el servei d'atenció al client va resoldre un total de 56.309 expedients quan un any abans havien estat 26.314, per la qual cosa s'han més que duplicat. En aquest sentit, el banc destaca també que va registrar una provisió a tancament de 2024 per aquestes contingències de 21,50 milions d'euros davant els 5,96 milions de 2023.