Les reclamacions que els clients bancaris posen en el Banc d'Espanya han baixat l'últim any. El supervisor va registrar el 2023 unes 33.191 reclamacions, la qual cosa suposa una molt lleugera reducció (concretament del 2,8%) respecte a l'any anterior. La caiguda es produeix perquè en CaixaBank, BBVA i Santander, on més queixes s'acumulen normalment, la xifra baixa de manera important. Al contrari, en les entitats mitjanes creix. Sobretot en ING on s'han disparat més d'un 80%.
Així ho posen en relleu la 'Memòria de reclamacions' publicada aquest dimecres per l'organisme que dirigeix José Luis Escrivá, on s'indica que el grup CaixaBank (inclou el banc i la seva filial de pagaments i/o finançament al consum) va rebre l'últim exercici 9.474 reclamacions, el 28% del total, ja que és el banc amb més client del país. Malgrat ser l'entitat amb més nombre de queixes, les mateixes van caure gairebé un 15% respecte al 2022.
El BBVA, malgrat ser el tercer banc del país per clients, repeteix com a segon banc que més queixes rep al Banc d'Espanya. A l'últim exercici en va rebre 5.904 (el 18% del total) encara que un 5% menys que el 2022; Santander se situa en tercera posició amb unes 3.700 reclamacions davant del supervisor el 2023, un 11% del total, però també un 17% menys que l'exercici anterior.
Els tres grans bancs del país han aconseguit reduir les reclamacions i algunes d'elles fins i tot a doble dígit. I ho han fet en un moment en què el govern espanyol prepara una Autoritat que s'encarregarà de gestionar aquestes queixes i reclamacions, i sancionarà les entitats per això.
Al contrari, les entitats mitjanes i de menor mida, han rebut encara més queixes el 2023 que el 2022, segons la Memòria del Banc d'Espanya. En quarta posició està Unicaja, amb gairebé 2.400 reclamacions (un 8,8% més) i en cinquena, el Sabadell. L'entitat catalana va rebre 1.662 queixes, un 33% més que un any abans.
Bankinter es col·loca en sisena posició amb més de 1.200 reclamacions quan un any abans estava fora del top deu; Seguit per ING que és el banc on més creixen aquestes queixes. En concret, s'eleven de 656 a gairebé 1.200 en tot just dotze mesos, la qual cosa suposa un 83% més, i el creixement més gran entre aquestes entitats.
Després d'ING és Ibercaja qui acumula més reclamacions al Banc d'Espanya, superant les 1.100 (un 30% més), seguit d'Abanca, que en créixer un 15% va superar les 940. I WiZink, que tanca aquesta classificació amb un número lleugerament inferior a l'any anterior, unes 740.
Què es reclama?
Segons les dades aportades pel supervisor, les reclamacions relacionades amb els préstecs hipotecaris van ser, l'any 2023, les més nombroses, amb 10.145 expedients, representant el 30,6% del total. Per la seva part, els expedients de targetes (de crèdit, dèbit, revolving i prepagament) han descendit l'últim any en més d'un 20%, però es mantenen com el segon producte amb més reclamacions al Banc d'Espanya, amb el 29% del total, ascendint a 9.635 expedients tramitats el 2023.
En tercer lloc, destaquen els 5.046 expedients vinculats amb comptes corrents, representatius del 15,2% del total i motivats principalment per la disconformitat amb el cobrament de comissions (en especial les de manteniment), així com per les controvèrsies relacionades amb el seu bloqueig o cancel·lació.
En quart lloc figuren els 2.972 expedients sobre transferències, que suposen un 9% del total. Aquest producte és el segon que més ha crescut respecte a 2022, amb un augment del 37,8%, apunta el supervisor. L'esmentat increment es deu, fonamentalment, a incidències relacionades amb operacions de pagament presumptament fraudulentes.
Mentre que els préstecs personals són el cinquè producte que més reclamacions ha rebut el 2023, amb 1.172 expedients (un 3,5% del total), destacant entre elles les relatives a la disconformitat amb el deute pendent d'aquests.