La Martina accelera a Espanya. La firma de moda argentina té previst obrir nous establiments al país a curt termini. La companyia compta amb una única botiga a Espanya, a Puerto Banús, està present en 50 espais multimarca i en una vintena de punts de venda d'El Corte Inglés. Per a aquest 2023 i l'any entrant, els plans del negoci passen per expandir la seva xarxa comercial, especialment a Madrid, i estrènyer llaços amb el grup de grans magatzems presidit per Marta Álvarez. "El mercat espanyol ha estat històricament un mercat molt important per a nosaltres. Volem continuar desenvolupant el coneixement de la marca i el negoci. Estem pensant a- obrir una altra botiga directa al país i arribar a acords amb El Corte Inglés", assegura a aquest mitjà Alessandro Santamaria, vicepresident de La Martina.
En aquest sentit, el full de ruta de l'ensenya també implica incrementar en un 20% la seva xarxa de punts de venda a l'engròs. "De moment, Espanya és el cinquè mercat en volum de negoci, i estic convençut que tenim moltes possibilitats de créixer al país, per això el prioritzem en la nostra estratègia", afirma Alessandro Santamaria. A Europa, La Martina ha consolidat la seva presència connectant amb més de 290 comerços multimarca i botigues directes i córners. A més, la companyia també planeja obrir tres noves botigues monomarca a Itàlia després de l'obertura d'una flagship store a Milà a començaments d'any, i preveu apujar la persiana de comerços a França i Alemanya.
"És molt difícil estar sempre al cim"
La Martina va tenir un boom a començaments dels 2000, per què ara ha decidit renéixer la firma? "Tenim 40 anys d'història i al llarg dels anys canvien les necessitats dels consumidors, les condicions econòmiques, el context i els models de distribució. Qui té la tasca de definir les estratègies d'una marca té el deure de tenir tot això en compte i tractar d'entendre el que pot succeir en el futur, per a així dirigir l'empresa. Per tant, volem desenvolupar, mantenint el nostre ADN, una firma que torni cada vegada més al model minorista, però assistida i integrada per tecnologies digitals", argumenta el directiu.
Sobre els reptes de La Martina en aquesta nova etapa, el directiu explica que la finalitat és assolir un nou posicionament. "Volem recuperar el nostre espai correcte, el nostre comerç minorista i augmentar la consciència. Tenim tots els elements que ens diuen que anem en la direcció correcta i continuem avançant seguint l'estratègia que hem estudiat".
Per què es va deixar de parlar-se de la marca després del boom que va tenir, especialment en el públic adolescent? "Algunes modes passen, els gustos i els canals de distribució canvien, la competència augmenta i és molt difícil estar sempre al cim a tots els països. Vaig arribar fa gairebé dos anys a l'empresa amb una tasca específica, que és reposicionar la marca desenvolupant noves estratègies actualitzades".
Més enllà de l'aposta pel comerç minorista, des de la firma volen continuar consolidant i incrementant la seva presència als mercats on ja estan presents i no descarten el desenvolupament en altres països. A més, l'empresa està estudiant un programa de fidelització "de la mà d'una gran multinacional", encara que sense detallar noms.
Aposta pel canal digital
La Martina ha experimentat durant el primer trimestre de l'any un creixement del 16% en les vendes en línia. "El canal en línia va tenir una forta explosió durant el període de confinament, la qual cosa es va confirmar amb el reinici del comerç minorista. Ara estem registrant taxes de creixement de dos dígits amb una excel·lent millora en el tiquet mitjà", confirma Santamaria.
Segons les últimes dades publicades per la companyia, durant el primer trimestre la facturació del grup a Espanya va incrementar un 26% per la seva campanya d'hivern i a través de l'online, l'empresa va facturar un 12% més que en el mateix període de l'any anterior. En el conjunt d'Europa, La Martina genera el 50% de les seves vendes totals del grup, un percentatge que té previst incrementar a tancament de 2023.
La firma, fundada el 1985 a Buenos Aires, es troba present a tot Amèrica del Sud, Europa, l'Àfrica, Emirats, l'Índia i la Xina i les seus de la companyia es troben a Buenos Aires (Argentina), Chiasso (Suïssa), Londres i Miami. El negoci genera la majoria de les seves vendes a través del canal multimarca, que copen un 70% del total, mentre que el 30% restant prové del canal digital i el comerç al detall. L'any 2006 La Martina va desembarcar a Espanya amb una primera botiga a Madrid que posteriorment va tancar. Tanmateix, l'empresa ja operava sota el canal multimarca al país des de cinc anys abans.