Red Points assoleix la rendibilitat. La companyia tecnològica, que va néixer fa aproximadament una dècada amb l'objectiu de protegir continguts i marques contra la pirateria i les falsificacions a internet, tancarà l'any amb Ebitda positiu. Laura Urquizu, sòcia i consellera delegada de l'empresa barcelonina, ha explicat en la trobada TB Coffee with... organitzat per Tech Barcelona que el 2022 el negoci va fer un canvi de rumb i els socis van apostar per guanyar diners. "Al final una start-up és un experiment, és una idea que es posa en pràctica, i nosaltres vam veure que ja no érem un experiment. Vam decidir aparcar el creixement i vam anar a buscar el retorn, que ja hem aconseguit." Com ho vau fer? "El truc va ser començar a mesurar cada euro que invertíem i el retorn que ens donava", postil·la.
Sobre si estava en el full de ruta el break even i la posterior rendibilitat, Urquizu aclareix que fa un any i mig, aproximadament, ningú no en parlava i afegeix que fins i tot era "cutre" pronunciar la paraula rendibilitat. Tanmateix, la crisi del coronavirus, la guerra a Ucraïna i les pujades de tipus van provocar una frenada en les valoracions, que van obligar a "replantejar-se l'ecosistema". "Som rendibles des de setembre i això et dona moltes alegries, però especialment dos", argumenta la directiva.
En primer lloc, perquè s'ha creat una empresa "de veritat" i "és un orgull". En segon lloc, agrega que actualment Red Points és un negoci que "dona valor, que ja no necessita injecció de capital per créixer." "Ara tenim l'opció de tancar rondes de finançament o no tancar-les. Ja no hem d'aixecar capital per seguir amb la nostra estratègia".
"No cal ser rendible, però sí demostrar que ho pots ser"
"Ara totes les empreses del mateix tamany que la nostra estan en el seu camí cap a la rendibilitat. O ja ho són. Quan ets més petit no tens per què preocupar-te per l'Ebitda positiu", declara la CEO de la companyia. Urquizu confessa que també inverteix en altres start-ups i que en la seva funció de business angel aconsella als emprenedors en sèries A que no busquin la rendibilitat, que han de començar a buscar-la en sèries B. "En aquest escenari no cal ser rendible, però has de demostrar que ho pots ser i que el model funciona. Això és sa, perquè hem comès errors en el passat i ara això ha canviat".
Com definiria Red Points després de la rendibilitat? Urquizu respon que continuen sent referents mundials en la seva categoria, que és el frau. "Ara hem de decidir si anem a més o menys velocitat, o si ens expandim per altres mercats o no", però posa èmfasi que ja és decisió seva i no depèn d'inversió externa".
"Un inversor passa a ser el teu soci en tots els sentits"
"Quan vaig arribar en el negoci no hi havia un euro a la caixa i el primer que vam fer va ser una ronda amb business angels. La ronda la vam tancar en vuit dies, va ser un fet molt inusual. Després d'aixecar aquest capital vam fer una sèrie A, després una B, posteriorment una C i finalment vam fer l'extensió de la C", recorda. "Com a directiva el que vaig tenir clar des del principi és que volia fer créixer l'empresa amb inversors amb qui em pogués entendre, inversors amb qui anar-me'n a prendre un cafè". Com vas viure la sequera financera? "En aquell moment no existia això, hi havia molt de FOMO (fear of missing out o por de perdre's alguna cosa) i vaig tenir la fortuna de poder escollir. He rebutjat noms perquè sabia que no ens entendríem en el mateix consell. Un inversor passa a ser el teu soci en tots els sentits, cal dedicar-li temps", ressalta.
Respecte a la captació i retenció de talent a l'empresa, la directiva treu pit de la seva plantilla i afegeix que el propòsit de Red Points "atrau", i que el còctel de talent, el component humà, el projecte en si i el fet de ser competitius amb els salaris són clau. "Al sector hi ha molta competència. Quan estàs en unes condicions similars en altres empreses, aquest còctel que tenim i oferim nosaltres fa que la gent es quedi anys a Red Points".
"El frau s'ha sofisticat molt"
Laura Urquizu va conèixer els seus socis a començaments de 2014, encara que l'empresa es va fundar un parell d'anys abans. Anteriorment, havia estat dirigint equips tecnològics que es dedicaven a la transformació digital i a l'automatització de processos. Va portar endavant el primer fons d'empreses emergents en capital seed el 2007 a Espanya. "Aquí hi havia empreses interessants, però faltava la pota d'inversió", matisa. "Vaig assessorar grups d'inversió i al final ho vaig deixar tot i me'n vaig anar a l'altra banda", rememora.
En 2014 Red Points comptava amb 10 treballadors, però el sector de la pirateria ja estava a l'ordre del dia. Ara compta amb pràcticament 300 empleats, sent el 35% de la plantilla desenvolupadors. Segons la directiva, la clau de l'èxit del negoci és que van saber segmentar el mercat per verticals. "Les falsificacions no han fet res més que créixer, hem vist una tendència més enllà dels marketplaces, ara veiem proliferació de webs i perfils falsos. El frau s'ha sofisticat molt amb la intel·ligència artificial i les xarxes socials".
Red Points compta amb oficines a Barcelona, Nova York i a la Xina amb el suport d'ACCIÓ. Un consell per als emprenedors? "Nosaltres mai no hem treballat per a les rondes, hem treballat per al negoci".