La companyia farmacèutica Reig Jofre té el foment de la internacionalització dins la seva visió estratègica de creixement, que completa amb la consolidació del negoci, i ho fa amb la vista posada a l’Est d’Europa. Si el 2021 va ser el torn de la seva arribada a Polònia, per aquest any la companyia prepara l’aterratge a Txèquia, que es convertirà en el novè mercat on Reig Jofre opera amb equips propis. Per abordar aquest país, inicialment, la companyia obrirà la filial per atendre la demanda dels productes indicats en el tractament de l'osteoartritis i el dolor osteoarticular i dermatològics que produeix i comercialitza des de la divisió d’especialitats farmacèutiques.
La companyia vol replicar el model d’expansió que ha seguit a Polònia, pels bons resultats que li ha donat, ja que en només dos anys el mercat polonès ha aportat 13 milions d’euros a les vendes de 2023, que han assolit la xifra global de 316 milions. En el conjunt dels vuit països comercialitza directament, el grup va obtenir unes vendes de 188 milions d’euros el 2023. Per tant, la filial de Txèquia -que també cobrirà la demanda d’Eslovàquia- anirà introduint gradualment la línia de dermatologia -per a la cura de la pell, del cabell i de les ungles- i els productes de les gammes de la cura i benestar de la salut (control de pes, energia, estrès i son, i bellesa).
El conseller delegat del grup, Ignasi Biosca, ha explicat que actualment l’estructura estable a Polònia és de 35 persones i que en l’últim any el negoci va registrar un increment del 74%. De tota manera, Biosca no s’aventura a posar xifres a l’evolució que pugui tenir la companyia en els mercats de Txèquia i Eslovàquia, però sí que admet que tenen en projecte analitzar el mercat d’Hongria.
Dels productes químics als biològics
Biosca ha manifestat aquest dimecres que la internacionalització és un dels eixos del nou pla estratègic que aplicarà a partir de 2025; com també ho és aplicar-se en la fabricació de productes de més gran rendibilitat, per la qual cosa, “no descartem anar abandonant gradualment la fabricació de medicaments de base química per altres de base biològica -productes biotecnològics i teràpies avançades-. En aquest sentit, el conseller delegat de la firma i membre de la tercera generació de la família Reig Jofre -que encara controla un 63% del capital de la companyia, mentre que la resta cotitza al mercat continu- ha subratllat que la indústria farmacèutica a Europa en general, i a Espanya en particular, està ofegada pel control dels preus dels medicaments i el constant increment dels costos de producció -com l’energia-, de les primeres matèries, dels salaris i els costos derivats de la rígida legislació europea. La companyia ha confirmat la seva aposta per aquest segment d'activitat aquest dimarts, amb l'anunci d'una inversió de 5,8 milions d'euros a la biotecnològica Leanbio.
“Mentre això passa -ha dit-, a Espanya venir de la Llei del Medicament del 2006 que va fixar un sistema de control de preus a la baixa, que no s’ha modificat”, de tal manera que actualment hi ha medicaments essencials -com els antibiòtics- que tenen uns preus irrisoris que ni de bon tros cobreixen deixen una mínima rendibilitat. Per avaluar la magnitud d’aquesta situació, Biosca ha concretat que “el 80% dels medicaments que es prescriuen a Espanya ja estan fora de patent”, és a dir, ja són genèrics. “Els costos no deixen d’apujar-se, mentre que el preu no s’ha revisat; és una problemàtica per al conjunt d’Europa, que en algun moment hauran de resoldre les administracions, perquè es corre el risc que la indústria deixi de produir aquests productes”, quan a la Unió Europea s’està fent un esforç per tenir autonomia estratègica en àrees com la de la salut. El grup Reig Jofre produeix una àmplia gamma d’antibiòtics betalactàmics a la planta que té a Toledo. En total té una plantilla de 1.323 treballadors.
Reig Jofre té quatre plantes de fabricació (dues a Toledo per a antibiòtics), una a Sant Joan Despí (Barcelona) per al desenvolupament i la producció d'injectables i liofilitzats estèrils, un altre a Malmö (Suècia) per a productes dermatològics. El grup va ingressar 316 milions d'euros el 2023, un 17% superiors a l'any anterior, i va consolidar un benefici net de 9,5 milions, un 16% més anual.