El D-hub encarregat de reindustrialitzar l'antiga fàbrica de Nissan a la Zona Franca de Barcelona ha retardat fins a 2025 l'inici de la producció, segons han comunicat aquest dijous als sindicats, que han denunciat l'incompliment dels compromisos que va adquirir i exigeixen garanties dels projectes en marxa.

La primera reunió de la comissió de seguiment de la reindustrialització, celebrada aquest dijous a petició dels sindicats, ha servit per constatar les dificultats dels impulsors del hub de descarbonització, QEV i BTech, per arrencar l'activitat industrial a la Zona Franca i han exacerbat els treballadors.

"Ens estan dient que estiguem tranquils, però volem proves i contractes. I ara mateix no veiem res concret, no només de Chery (l'automobilística xinesa que estudia acoblar els seus vehicles a la Zona Franca), sinó tampoc dels projectes de Zeroid i Ebro", va explicar un dels sindicalistes presents en la reunió a Efe.

El D-hub, que encara no ha iniciat l'activitat industrial a la Zona Franca, ha contractat de moment només un centenar d'extreballadors de Nissan per a tasques auxiliars, quan el compromís era arribar a uns 1.300, i ha donat per fet que no podrà arrencar la producció fins a 2025.

Segons les mateixes fonts, el compromís traslladat aquest dijous per les empreses del D-hub (en la imatge superior, alguns dels seus representants) és que el 2025 es contractarà un miler de treballadors, encara que les centrals desconfien que es compleixi aquesta xifra. La situació de l'antiga plantilla de Nissan és especialment delicada, ja que estan a dos mesos d'esgotar els seus dos anys de prestació d'atur.

Per la seva part, Silence sí que està produint a les instal·lacions de Zona Franca el seu nou nanocotxe elèctric i ha contractat 96 treballadors, un nombre que encara ha de créixer fins als 110 segons el compromís adquirit per la companyia.

En espera de la xinesa Chery

Respecte al projecte de Chery, els representants de les empreses del hub que han participat en la reunió han assegurat als sindicats que l'acord "està molt avançat", sense concretar tampoc quan es materialitzarà.

Si es tanca l'acord, BTech començaria a acoblar els vehicles de Chery a la Zona Franca a l'abril i contractaria unes 150 persones, en un primer moment, i a unes altres 150, després, de manera que s'arribaria a finals de 2025 a les 300 incorporacions, segons van explicar en la reunió.

A més de les contractacions realitzades, uns 330 treballadors es troben realitzant formació i uns altres 200 s'espera que s'incorporin a aquest programa més endavant. Aquests cursos donaran lloc més endavant a contractes de formació dual pels quals percebran ingressos d'una mica més de 1.000 euros al mes.

Un fabricant de camions estudia muntar els seus vehicles en l'antiga planta de Montcada i Reixac (Barcelona) i executar tasques de pintures i soldadura a la Zona Franca, amb una contractació prevista d'unes 230 persones.

Demanda a les administracions

Davant de la incertesa actual, alguns treballadors han defensat les mobilitzacions. El secretari general de CCOO de Catalunya, Javier Pacheco, va participar en una assemblea de treballadors de Nissan i va instar les administracions a "apretar" les empreses del hub i a amenaçar de deixar-los sense projectes, després de recordar que han rebut ajuts públics.

Els sindicats han demanat una reunió bilateral amb les administracions públiques per exigir garanties de la bona marxa del projecte de reindustrialització.