Adif i Renfe tenen previstes 138 actuacions de millora a la xarxa de Rodalies de Madrid a curt i mitjà termini que preveuen la contractació de les obres per a les noves estacions de Parla Nord i de La Adoberia a Pinto, la redacció de projecte per a la nova estació de Tres Cantos Nord, la remodelació de Méndez Álvaro i de Móstoles-El Soto, l'ampliació de Chamartín o el projecte de construcció per a les de Fuencarral-Malmea i de Passeig imperial. El PSOE i ERC han firmat un acord d'investidura que inclou la transferència de Rodalies a la Generalitat.

En total, hi ha obres i projectes en marxa per valor de 4.862 milions d'euros, el 68% del pressupost actualitzat del Pla de Rodalies de Madrid del Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, que en el seu conjunt contempla inversions per import de 7.116 milions d'euros, segons les dades facilitades pel departament que dirigeix en funcions Raquel Sánchez, informa Europa Press. Del total de pressupost, 4.012 milions corresponen a Adif per a actuacions en la infraestructura ferroviària i 3.104,4 milions a Renfe per a la compra de material rodador, millora de la fiabilitat de l'existent, intervencions en les estacions, reforç de l'atenció al client i de les instal·lacions de manteniment. Algunes de les actuacions comptaran amb finançament europeu a través del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, finançat per la Unió Europea-NextGenerationEU.

211 trens nous

Dins del pressupost, es pot destacar els 2.924,9 milions d'euros ja mobilitzats per Renfe i que inclouen la compra de 211 trens, actualment en fase de fabricació, a més de millora d'estacions i aparcaments, la fiabilitat del material rodador, de les instal·lacions de manteniment i dels sistemes d'informació. Les primeres unitats d'aquests trens, que majoritàriament seran de gran capacitat -almenys 900 viatgers-, és previst que comencin a incorporar-se a la xarxa aquest 2024, una vegada finalitzada la seva construcció per part d'Alstom i Stadler.

Quant a Adif, s'espera acabar l'any amb gairebé de 2.100 milions d'euros en inversions activades, amb obres ja en execució o finalitzades per augmentar la fiabilitat i la capacitat de la xarxa per 819,4 milions d'euros. El gestor ferroviari té previstes 56 actuacions a curt termini entre les quals figuren, ja en fase de contractació d'obra, projectes com la implantació de l'esquema 4+4 +2 en estació d'Atocha-Rodalies, les noves estacions de Parla Nord i de La Adoberia en Pinto, la renovació de la via Fuencarral-Tres Cantos o la rehabilitació del tram Cercedilla-Cotos.

A més, en execució estan ja actuacions com la renovació de la senyalització en la xarxa de rodalies a la zona nord i a la zona nord-est, la reforma de l'edifici de viatgers, instal·lació d'ascensors i millora d'andanes a l'estació d'Alcalá de Henares o les millores d'accessibilitat i evacuació a l'estació de Recoletos.

A mitjà termini, el gestor ferroviari planeja unes altres 59 actuacions, entre les quals sobresurten, ja en fase de contractació, els projectes de les noves estacions de Fuencarral-Malmea, unes obres incloses en el projecte Madrid Nou Nord i el cost estimat del qual superarà els 85 milions d'euros, i de Passeig imperial, ubicada en el denominat 'Passadís Verd Ferroviari', entre les estacions de Príncipe Pio i Piràmides, per on es dona servei a les línies de rodalies C-1, C-7 i C-10. En fase de redacció de projecte es troben la nova estació de Tres Cantos Nord, que disposarà d'un edifici de viatgers i dues andanes de 220 metres connectats i coberts parcialment amb marquesines.

Segons el Ministeri, a més, s'està estudiant a més la possibilitat de prolongar la xarxa de Rodalies de Madrid per augmentar la seva cobertura. Així, s'està treballant en l'ampliació de la xarxa a través de diversos estudis entre els quals destaquen l'extensió xarxa de Rodalies a Mejorada del Campo, la prolongació de la C-4 d'Alcobendas/San Sebastián de los Reyes a San Agustín de Guadalix i Algete, la prolongació C-5 d'Humanes a Griñón i Illescas, o l'extensió de xarxa de Rodalies a Boadilla del Monte.

Queixes del govern regional

Segons les dades facilitats pel secretari d'Estat, David Lucas, durant la reunió amb el conseller de Vivienda, Transports i Infraestructures de la Comunitat de Madrid, Jorge Rodrigo, en l'última cita de la Comissió de seguiment del Pla de Rodalies de Madrid, els nivells de puntualitat a l'octubre se situaven en el 97,5%, un punt més que el setembre i que a l'agost, i 0,4 per sobre que l'octubre de 2022, quan va ser del 97,1%.

No obstant això, des de la Comunitat de Madrid es continua denunciant el mal funcionament de la xarxa i reclamant un increment de la inversió. Segons les últimes dades facilitades pel conseller del ram, el nombre d'incidències en la xarxa de Rodalies Madrid aquest any ja suposa un augment del 30% respecte a 2022 i les afeccions s'han duplicat. Finalment, el Ministeri continua estudiant la sol·licitud formulada des de la Comunitat de Madrid per a la cessió de les infraestructures ferroviàries inacabades entre Móstoles i Navalcarnero corresponents a la Línia C-5 de Rodalies Renfe i el tram en desús de la Línia C-3A entre Pinto i San Martín de la Vega, aquesta última per facilitar l'arribada al Parc Warner, han indicat a Europa Press fonts del departament de Raquel Sánchez.