Renfe posa en marxa una nova oferta pública d'ocupació amb què preveu contractar 500 nous treballadors aquest 2023, en concret, operadors comercials. És a dir, personal per a les taquilles, atenció al client, venda de bitllets, megafonia o atenció a l'usuari en els torns de les estacions. L'empresa pública augmentarà les contractacions un 33% respecte a l'any passat, el que es tradueix en 125 persones més.

La majoria seran a Catalunya, en concret, 70 de les 500 places, un 14% del total. Els altres 430 llocs s'ofereixen en la resta del país, segons destaca Renfe en un comunicat. També aquí explica que els llocs de treball tindran com referencia les condicions laborals i retributives establertes al conveni col·lectiu del grup i els aspirants hauran de reunir, a 2 de març de 2023 (últim dia de la convocatòria) els requisits específics detallats en ella, que es pot trobar al seu web.

El 2022 la companyia ferroviària va oferir 375 llocs d'operadors comercials i 75 d'ells van ser a Catalunya. Així mateix, va contractar més de 1.000 maquinistes, la qual cosa fa que actualment, la plantilla de conducció en el Grup Renfe fregui els 6.000 treballadors, la xifra més alta de l'última dècada.

Renfe no es recupera de les pèrdues de la covid

Renfe ha comunicat recentment que el 2022 la companyia va tornar a tancar en pèrdues. Després de perdre gairebé 900 milions entre 2020 i 2021, la companyia va donar de nou uns números vermells de més de 100 milions l'any passat. Segons explica, el descens del tràfic de viatgers del primer trimestre de l'any com a conseqüència del repunt de casos que va produir la variant Òmicron durant la cinquena onada de la pandèmia de la Covid i la pujada del preu de l'energia, no li han permès recuperar-se.

En concret, les despeses energètiques de Renfe es van situar en 630,1 milions d'euros, un 78,6% més que el 2021. El cost de l'energia, expliquen, representava l'11% del total i l'últim any es va alçar fins al 16,4% del total. El que fa que aquesta partida ja sigui la tercera despesa més important del compte de resultats de Renfe, només per darrere de les despeses per cànons i els de personal.

L'impacte d'Ómicron també va fer que el resultat del Grup en el primer trimestre de 2022 anés de 95 milions de pèrdues, davant els 13 milions de pèrdues en els altres tres trimestres. Aïllats aquests dos efectes, asseguren, el conjunt de l'any va mostrar un comportament favorable i "podrien" haver aconseguit un resultat positiu per primera vegada des de 2019.

Els seus ingressos totals (per tràfic, vendes, lloguers, convenis Adif…) van pujar gairebé un 30% fins als 4.127 milions d'euros, però els costos també, fins als 3.835 milions d'euros, 664,8 milions més que el 2021.