Renfe exigirà a Talgo compensacions econòmiques per les incidències en els nous trens S106, els coneguts com Avril, dels que només quatre de cada deu arriben en hora, i no descarta emprendre accions legals per això i pels retards en el lliurament dels trens.
La decisió es produeix després que ahir un tren Avlo que cobria el trajecte entre València i Madrid patís una avaria en el sistema d'alimentació elèctrica a l'entrada de l'estació de Madrid-Chamartín, amb 494 passatgers a bord, que van estar durant més de dues hores sense electricitat al tren.
Aquesta nova avaria s'uneix a les "greus" incidències tècniques en els trens S106, per la qual cosa Renfe considera emprendre accions per responsabilitat contractual i extracontractual contra Talgo, ha informat aquest dimarts l'empresa pública en una nota.
Renfe no ha xifrat la quantia de la penalització perquè "està quantificant el mal reputacional i en indemnitzacions a viatgers" que estan patint per la situació derivada de les incidències reiterades de la Sèrie 106, per la qual cosa analitza també una demanda addicional a Talgo de danys i perjudicis.
El passat 21 de maig es van posar en marxa 22 serveis amb trens de la Sèrie 106, que han anat augmentant fins als 32 serveis actuals (16 per sentit) en trens AVE i Avlo per tot el territori nacional a la península.
L'operadora pública compta amb 335 serveis d'Alta Velocitat i Llarga Distància. Els trens 106 de Talgo suposen el 9 % dels que donen servei en aquest segment i han realitzat 1.761 circulacions des de la seva posada en marxa.
Només un 40 % dels S106 són puntuals
Les incidències amb aquest tipus de trens s'han incrementat de manera substancial a tots els corredors, de manera que la seva puntualitat se situa només lleugerament per sobre del 40 %, que arriba al 76,2 % en l'alta velocitat i llarga distància.
Les compensacions exigides avui són addicionals als 166 milions que Renfe va demanar a Talgo el passat 6 de març, un dia abans que s'anunciés l'opa de Magyar Vagon sobre el constructor ferroviari, pels retards de més de quatre anys en el lliurament de 15 trens Avril.
Renfe va reclamar llavors aquests 166 milions, resultat dels 116 milions que ja va exigir el 2022, a què se sumaven 50 milions de lucre cessant.
El 2022 Talgo va atribuir a causes "de força major" i "exògenes" a la companyia els retards en la fabricació, entre elles, caigudes a la producció i interferències a la cadena de subministrament generades per la covid i altres esdeveniments geopolítics.
El 2016, Renfe va adjudicar a Talgo per 1.281 milions la construcció de 30 trens d'alta velocitat, 15 d'ells d'ample variable -que poden circular per via convencional i estàndard.
Els trens havien d'haver estat lliurats inicialment a partir de gener de 2021 per entrar en servei aquell estiu en els enllaços entre Madrid, Galícia i Astúries.