Renfe passa a l'acció contra els seus competidors. El ministre de Transport i Mobilitat Sostenible, Óscar Puente, ha anunciat que Renfe està preparant una denúncia contra Ouigo davant de la Comissió Europea per anar "contra el procés de liberalització" ferroviari que Adif i tots els operadors van acordar el 2020.
En una entrevista en Onda Cero, el ministre ha descartat que es pugui evitar presentar aquesta denúncia, en assegurar que les suposades conductes deslleials de l'operador francès s'han produït, per la qual cosa el Ministeri vol que la Comissió Europea es pronunciï sobre això.
Puente descarta així que Renfe vagi a acudir a la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC), com va suggerir fa uns mesos, per respondre al que considerava pràctiques "profundament deslleials", optant al seu lloc per acudir a Brussel·les. El ministre ja ha criticat en diverses ocasions els baixos preus d'Ouigo, venent bitllets "molt per sota del cost des del principi" i arrossegant a Iryo i a Renfe "a uns resultats molt dolents en corredors que eren altament rendibles".
"La liberalització ferroviària ha portat coses positives, evidentment ha augmentat l'oferta, ha reduït els preus, però els ha reduït fins a un nivell que és insostenible per a les tres competidores. La competició ha de ser en bon combat i ha de permetre que les tres empreses obtinguin beneficis o, com a mínim, no tinguin pèrdues", va argumentar fa uns mesos el ministre, recordant les pèrdues properes als 40 milions d'euros anuals d'Ouigo.
Aeroport d'El Prat
El ministre també s'ha referit al "problema de capacitat" que creu que hi ha a l'Aeroport d'El Prat de Barcelona, assenyalant que el futur Govern de la Generalitat haurà d'arribar a acords amb la resta de socis polítics per dur a terme una ampliació, ara per ara paralitzada.
Preguntat per si és possible transferir la gestió de l'aeroport a Catalunya perquè el PSOE convenci ERC per permetre la investidura de Salvador Illa, Puente ha afirmat que el marc legal no ho permet en aquest moment, a més que la "gestió no és senzilla".
"No té un problema de gestió, té un problema de capacitat, i té un problema de capacitat de pista, ni tan sols és un problema de capacitat de terminal que es pugui resoldre com farem a Alacant o com farem a Barajas; té un problema de pista, perquè té una pista que no li serveix per ser un hub intercontinental, per això és un problema de gestió", ha argumentat.