Renfe ja pensa al futur Corredor Mediterrani. El consell d'administració de l'empresa pública ha adjudicat al constructor valencià Stadler Rail la construcció i el manteniment de 12 locomotores elèctriques de gran potència i ample estàndard per 136,7 milions d'euros i per un període de 15 anys.
El termini límit de lliurament d'aquest encàrrec és desembre de 2025, la qual cosa permet fer-se una idea de quan poden estar acabades les actuals obres d'electrificació i implantació de l'ample estàndard en doble via a tot el recorregut del Corredor Mediterrani.
Aquesta infraestructura és clau per a la interconnexió en alta velocitat de les ciutats que travessa aquest corredor que transcorre entre Algesires i la frontera francesa tant de passatgers com de mercaderies, ja que està previst que connecti els ports d'Algesires, València i Barcelona.
Adif ja està instal·lant l'ample estàndard UIC al Corredor Mediterrani, la qual cosa suposarà l'augment de la longitud màxima dels trens de mercaderies fins a 750 metres. Amb tot, les obres avancen amb retard respecte als terminis inicials, però l'entrada en servei està prevista per a 2025 o 2026.
El projecte de construcció de les noves locomotores de Renfe Mercancías es finançarà parcialment per la Unió Europea, que ha aprovat una subvenció de 15 milions d'euros en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència Next Generation, segons ha informat l'operador públic ferroviari.
Les locomotores de gran potència permetran a Renfe Mercancías noves oportunitats de creixement per la possibilitat d'incrementar tràfics nacionals i internacionals, la qual cosa implicaria un impacte positiu en l'activitat de la companyia, explica l'empresa pública en un comunicat.
Optimització de les noves infraestructures
Es tracta de l'"aposta" de Renfe per a l'optimització de les noves infraestructures des del moment de la seva posada en servei, suposant una major eficiència en els plans de transport a través d'un consum energètic més ajustat, de l'ús d'energia no contaminant, menor agressivitat davant la via, sota nivell de sorolls interiors i exteriors, absència de vibracions, més capacitat de càrrega i millors nivells de fiabilitat.
Aquest increment de l'activitat de Renfe Mercancías comportarà uns estalvis de costos per externalitats, ja que, tal com reconeix la Comissió Europea, el ferrocarril és el mode de transport de mercaderies que menys emissions contaminants genera.
Renfe Mercancías va estalviar el 2021 un total de 291 milions d'euros en costos externs, en evitar la circulació de 2,4 milions de camions i després d'augmentar l'ús de l'electricitat d'origen renovable certificat i l'emissió de carboni nul·la al 100% del total d'energia elèctrica consumida, destaca l'empresa en el seu comunicat.