Per primer cop, Renfe connectarà en solitari l'estat espanyol amb el mercat internacional. Ho farà quan posi en marxa les rutes a Lió i Marsella després del trencament de l'aliança amb SNCF. La previsió és que els trens comencin a circular abans de l'estiu, després que el 16 de gener passat iniciés les proves dels seus trens d'alta velocitat a territori francès, informa l'Agència Catalana de Notícies (ACN). Encara no es poden "concretar dates" per a l'inici del servei, segons ha explicat el gerent d'operacions de l'alta velocitat internacional de Renfe, Juan Ricardo Zambrana, en una atenció als mitjans de comunicació durant un viatge de proves entre Barcelona i Lió aquest dilluns.
L'empresa, segons Zambrana, està fent una "marxa en blanc", també coneguda com a marxa de simulació, en què tres maquinistes de Renfe aprenen el recorregut per després passar a ser "els formadors de la resta de la plantilla que faran el recorregut en un futur". L'objectiu és permetre als maquinistes conèixer la línia que hauran de cobrir i practicar durant un cert temps abans que es posi el servei en marxa, concretament són un mínim de quatre passades per cada sentit. Renfe, que preveu formar 25 maquinistes per operar aquesta línia, espera que els mercats internacionals suposin un 10% dels seus ingressos.
Un dels problemes que els maquinistes es troben és que s'han d'aprendre tres reglaments diferents per poder circular fins a Lió o Marsella, ja que la via canvia entre alta velocitat i línia convencional durant el trajecte, i això és "un esforç", segons ha assegurat Ricard Codina, un dels tres maquinistes ja formats. Fins al desembre de l'any passat, ell conduïa uns cinc quilòmetres des de la frontera francesa fins a Perpinyà, on un homòleg francès li agafava el relleu i portava el tren fins a Lió o Marsella. Ara, fa tot el trajecte de gairebé 500 kilòmetres des del túnel del Pertús fins a la tercera ciutat més gran de França.
Renfe circularà des de Barcelona-Sants fins a Lió amb parades a Girona, Figueres-Vilafant, Perpinyà, Narbona, Montpeller, Nimes, i Valença TGV. L'altra línia que posarà en marxa abans de l'estiu anirà des de Madrid fins a Marsella passant per la capital catalana. En total, quan el servei ja estigui en marxa, oferirà 28 circulacions setmanals per línia.
Resposta a la francesa SNCF
L'operadora de ferrocarrils francesa, SNCF, va anunciar el febrer de 2022 que trencava la cooperació amb Renfe i al cap d'uns mesos, l'11 de desembre, va començar a operar en solitari la ruta de Barcelona a París al·legant que la col·laboració no era viable. Des d'aleshores l'empresa espanyola ha estat treballant per aconseguir els permisos necessaris per circular fins a Lió i a Marsella.
Zambrana ha explicat que tot i que s'hagin trobat "multitud de dificultats", el nombre de passatgers i l'impacte econòmic de la línia que connectava Catalunya amb França feia viables aquests trajectes. Per això l'objectiu és anar a "competir amb França", no només per aprofitar de la liberalització del mercat sinó perquè consideren "que és un atractiu".
Des de l'anunci de SNCF, Renfe ha treballat per obtenir els certificats necessaris per poder circular a França, i de fet els directius de la companyia assenyalen que han obtingut el certificat en "un temps rècord", ja que altres operadors com Trenitalia ha estat més de dos anys per poder circular per les vies franceses. En canvi, l'empresa espanyola ha hagut d'esperar menys d'un any.
Poder circular per França implica haver de tenir un coneixement teòric i pràctic per part dels maquinistes externs. Els sistemes de senyalització i de control que hi ha són completament diferents a cada país, però la manera de conducció també ho és. A França hi ha zones que es condueix per línia convencional, amb passos a nivell, velocitats més reduïdes, i inclús andanes en mig del trajecte, i obliga els maquinistes a prestar "més atenció" al recorregut, a diferència de les vies d'alta velocitat, on els sistemes són més moderns.